في يوم من الأيام.. في مصر زمان.. الـ 50 جنيه دي كانت مبلغ وقدره، لكن النهارده المبلغ ده غير كافي بالمرة أنك تدفعه مقابل عشاء وتحلية في كثير من أماكن الأكل في كايرو، «بيسترو - Bistro» بقى قلب الموازين ولقى طريقة أنه يقف أمام القاعدة دي مع توفير وجبات عالية الجودة.

موجود في شارع أبو داوود الظاهري في مدينة نصر، أسعاره متفاوتة، إحنا أخذنا مقبلات ووجبة رئيسية وتحلية وكل ده بأقل من 50 جنيه!

المكان لطيف فيه مساحة للأكل فيها ترابيزات منظمة في مجموعات جنب بعضها لدرجة أن شخص واحد فقط ممكن يمر وسطها، وبالتالي قرب الترابيزات من بعضها بـ يخلينا أكننا قاعدين مع الناس اللي جنبنا وسامعين كل كلامهم.

ننتقل لجزء الأكل.. بدأنا وطلبنا موتزاري

لا ستيكس (8 جنيه) لكن للأسف كان بداية مخيبة للأمل، كنا فاكرين هـ نلاقي الحشو والمكونات من الداخل طرية وناعمة لكن للأسف بالعكس طلعت ناشفة.

المنيو فيها أقسام: باستا، بيتزا وساندويتشات. من قائمة الباستا اختارنا البينا ألفريدو تشيكن باستا (25 جنيه) بـ يكون فيها مشروم وفراخ وصوص أبيض غني وزيتون، الباستا بشكل عام كانت جيدة ولكن كانت عيبها الوحيد أن الفراخ ما كانتش كميتها كبيرة.

البيتزا متوفرة بثلاثة أحجام. للفرد الواحد طلبنا الحجم الصغير لبيتزا ألباتشينو (25 جنيه) بالتركي المدخن وجبنة البلو تشيز، البيتزا كانت مخبوزة بشكل جيد وسمكها كان كويس وكانت أفضل بكثير من الباستا.

جربنا كمان ساندويتش المكسيكان تشيكن (23 جنيه) وكان بـ يتكون من شريحتين رفيعين من الفراخ عليهم خس وطماطم مقطعة وصوص شيللى وبصل وفلفل وصوص خلى الساندويتش "مندي"، بـ ينزل معاها سلاطة كول سلو وبطاطس محمرة ومخلل، الساندويتش عادي مافيهوش حاجة مميزة.

وعلشان نرضي حبنا للحلويات طلبنا شوكولاتة ألا كريم لامور (9 جنيه). طبقة مقرمشة من فطيرة مخبوزة عليها جبنة كريمي وطبقة سميكة من الشوكولاتة الغامقة، الفطيرة دي كانت مسكرة قوي لدرجة أنك هـ تحتاج تأكل حاجة حاذقة علشان توازن الطعم في فمك.

على الرغم أن الناقد مجنون شوكولاتة إلا أننا فضلنا الكراميل أبل لامور (9 جنيه) لأنها كانت أخف وسكرها أقل.