وإحنا في طريقنا للمطعم اللي بـ نتكلم عنه النهاردة وفي شارع أنقرة اللي فيه «مركز التنمية الرياضية» في مساكن شيراتون واللي موجود على أوله محل فول –كان عربية زمان– حمادة شيراتون أو حمادة الدولي، فوجئنا أن الشارع ده فيه عدد كبير من المطاعم والكافيهات اللي بـ تزيد يوم عن يوم، يعنى من آخر زيارة للمنطقة دي واللي كانت مش من وقت بعيد نقدر نقول أن المحلات كانت نصف الموجودة دلوقتي. يعنى باختصار هـ تلاقوا اليومين القادمين لنا تجارب كثير في أماكن جديدة في المنطقة دي.

مطعم «كرمالك» موجود أمام سور مركز التنمية الرياضية بعد عدد من المحلات والكافيهات المضيئة وله يافطة ظريفة مكتوب عليها باللون الأحمر هـ تقدر تميزها وسط باقي المحلات. المكان صغير كأنه مخصص فقط للتيك آواي، لكن فيه 3 ترابيزات بالداخل والمكان مؤهل تمامًا لاستقبال المجموعات والعائلات الصغيرة. المكان جديد فاتح بقاله 20 يوم فقط، وواضح على الديكور والإضاءة أن كل حاجة لسه بشوكتها، لكن الديكور ملخبط شوية ومالوش شخصية محددة، لكن هـ تحس أنه مريح نفسيًا وده المهم. يمكن أكثر حاجة كانت غير ملائمة للجو هي الأغاني اللي كانوا بـ يشغلوها بصوت عالي قوي، وكان يبقى أفضل لو شغلوا أغاني لبنانية أو حتى موسيقى فقط.

مناقيش لبنانية ومقبلات، ده كل الموضوع في «كرمالك»، لكن إحنا بـ نحب التخصص الدقيق، هم بس حطوا في المنيو 5 أنواع ساندويتشات بنفس الحشو بتاع المناقيش علشان لو حد راح مالوش فيها. موجود طبعًا المناقيش الأصلية بالزعتر واللحم بالعجين واللبنة وبالكشك والحلوم والسبانخ وأسعارهم من 10 لـ 16 جنيه. وفيه مناقيش كرمالك بحشو نوعين أو أكثر زي السجق أو الهوت دوج أو التركي مع الجبنة، أو 4 أنواع من الجبنة (كواتروفورماج) أو التونة ودول أسعارهم من 18 لـ 22 جنيه. وفيه منيو للمناقيش الخاصة (سبيسيال) زي الكفتة بالتتبيلة اللبنانية (مشروحة) بسعر 27 جنيه، أو دجاج كرمالك بالخلطة الخاصة بالمكان والمشروم والذرة والخيار المخلل والثومية والشطة (29 جنيه) والتونة سبيسيال بالحجم الكبير (26 جنيه).

طلبنا من الجرسون يملأ لنا الترابيزة مقبلات لبنانية على مزاجه، وبعد 10 دقائق كان أمامنا ورق عنب بارد بزيت الزيتون (10 جنيه) وفتوش مع دبس الرمان اللذيذ (9 جنيه) ونقانق أو سجق لبناني (9 جنيه) وبطاطس محمرة (6 جنيه)، كل المقبلات كانت حلوة لكن كميتها قليلة، لكن حسينا برضه أن الشيف مش لبناني قوي! وفيه حاجات طعمها بيتي مصري عادي، خاصة السجق اللي ما كانش زي اللي أكلناه على يد شيفات لبنانيين في أماكن ثانية.

جربنا منقوشة دجاج كرمالك الضخمة، شبه البيتزا بمكوناتها الملونة، لكن ملفوفة وساخنة جدًا، مشبعة ومميزة فعلاً مش شبه أي مكان ثاني. وجربنا فطيرة ثانية بالسبانخ المتبلة وكانت رائعة، وغيرت فكرتنا عن السبانخ. من منيو الساندويتشات جربنا برجر كرمالك (24 جنيه) بالعيش العربي، بـ يفكرنا كثير بماك أرابيا الموجود في ماكدونالدز وكان معقول، لكن زي ما قولنا التخصص كويس وخلينا في المناقيش. فيه 3 أصناف حلويات بس هم منقوشة النوتيلا بالموز وأم علي وتشيز كيك، والجرسون برضه رشح لنا التشيز كيك بالكراميل (15 جنيه) وطلعت خفيفة وسكرها وملحها مضبوطين.

ميزة «كرمالك» الحقيقة في أن الأكل عنده خفيف جدًا، هـ تقوم من هناك شبعان بس مش حاسس أنك ثقيل وتعبان من كثر الأكل، ونفسنا بس الشيف الموجود يبقى لبناني علشان الحلو يكمل والصنعة تبان، وعلى رأي الشيف اللي في فيلم فول الصين العظيم "بيروت بـ تحب الطبخ؛ والطبخ يحب بيروت".