رغم انتشار المطاعم الإيطالية والعالمية اللي بـ تخصص جزء من المنيو بتاعها للأكلات الإيطالية إلا أننا مقتنعين أن مش أي مطعم يقدم نفسه على أنه إيطالي ويحط البيتزا والباستا ضمن الأكلات في المنيو يبقى مطعم إيطالي بجد ممكن الناس تروح تقعد فيه علشان تحس أنها في روما ولا نابولي وأن الشيف اللي بـ يطبخ جوه إيطالي الجنسية. الهدف من المقدمة دي أننا ننبه الناس لما ييجوا داخلين مطعم المفروض أنه إيطالي صِرف أن توقعاتهم ما تبقاش عالية قوي، لأن كم من الجرائم ترتكب باسم "المطابخ العالمية".

بس الحمد لله ده ما كانش الوضع مع المطعم اللي زرناه النهاردة اللي حافظ بقدر الإمكان على "طليانته" وساعده في ده الشيف المصري اللي عاش فترات طويلة في إيطاليا وقرر ينقل خبرته من خلال أطباق وأكلات لذيذة في مطعم إيطالي اسمًا ومضمونًا وهو «بيتزاريللي» الموجود في شارع عثمان بن عفان في ميدان الإسماعيلية في مصر الجديدة. المطعم من الخارج شكله تحفة، لافتات مضيئة باللون الأحمر وإضاءات من اللمبات الشمع كبيرة الحجم على سور خارجي بـ يحيط بالجزء الخارجي من المحل المخصص لقعدة الكافيه والشيشة اللي أضيفت للمكان مؤخرًا، وداخل المحل كانت القعدة مريحة والمساحات معقولة والديكور شيك بألوان البيج والخشبي وفيه في منتصف المكان ثلاجة عرض كبيرة للمشروبات والأكلات الباردة، والترابيزات بأحجام مختلفة، ولاحظنا أن المكان مناسب لجميع أنواع الزبائن، عائلات أو شباب أو حتى للقعدات الرومانسية.

أول ما قعدنا نزل أمامنا عيش البروسكيتا ووحدات باتون ساليه وزيتون أسود وأخضر مفروم في زيت الزيتون وده فتح نفسنا فعلاً وبعدها طلبنا شوربة لفتت نظرنا في المنيو وهي شوربة القرع بجوز الهند والكريمة (15 جنيه) وهي شوربة تبدو آسيوية أكثر في مكوناتها لكن طلعت إيطالية صميمة، وكانت لذيذة ودسمة جدًا وفكرتنا شوية بشوربة العدس المصرية بس الفرق أن دي كانت مسكرة شوية. من منيو السلاطات طلبنا سلاطة بطاطس إيطالية بالزبادي والمايونيز (15 جنيه) وكانت معقولة بس ناقصة شوية توابل. وبعد كده دخلنا في الأطباق الرئيسية وكان لازم نجرب البيتزا اللي عرفنا أن كلها حجم واحد كبير يكفي شخصين على الأقل. طلبنا بيتزا فواكة البحر (60 جنيه) وكانت ضخمة فعلاً وكمية الإضافات اللي عليها مهولة، جمبري كبير (بجزء من القشر بتاعه خللي بالك) وكاليماري ومحار وكافيار وطماطم مجففة وموتزاريلا. طعم البيتزا فعلاً مميز مش زي ما بـ تأكلها في أي مطعم أكلات سريعة أو محل بيتزا عادي، هنا فيه صنعة وحرفية ملحوظة. وعجبتنا قوي الطماطم المجففة الموجودة في كل الأطباق هنا تقريبًا والجرسون وعدنا أنه يجيب لنا برطمان صغير فيه طماطم من دي نأخذه وإحنا ماشيين كهدية من المحل.

طبق رئيسي ثاني هو السباجيتي كونيل بولو (30 جنيه) بالدجاج المشوي والريجان. المكرونة لونها أخضر تمامًا من الأعشاب اللي عليها، والدجاج والطماطم المجففة طعمهم كويس، مشكلة الطبق ده أن ناقصه كثير من التوابل والبهارات، والمكرونة من غير أي صوص. يمكن هو الطبق كده وإحنا مش متعودين عليه، بس أكيد مش هـ نجرب الطبق ده ثاني.

منيو كبير للمشروبات الساخنة والكوكتيلات بأسعار من 10 لـ 20 جنيه، وفيه فروت سلاد بس كحلويات. والشيشة متوفرة بنكهات كثيرة وفيه منيو للأفطار فيه كرواسون وكاروتسا وأروستي وحاجات كثير كده إيطالية مش فاهمين أسماءها بس نقدر نقول أن كلها معجنات لذيذة. وبأسعار من 15 لـ 20 جنيه بس، مع اللاتيه أو الكابوتشينو يبقى أفطار تمام.

الخدمة جيدة بس لسه ناقصها شوية خبرة، والأكل بـ يتأخر إلى حد ما، بس الجرسونات ودودين وكسروا حالة الملل بسبب الانتظار. المكان نظيف والحمامات صغيرة بس أنيقة. التجربة كلها كانت شيقة في «بيتزاريللي» اللي في مصر الجديدة، وبـ نتمنى نشوف له فروع ثانية قريب.