عرفنا أن الفرع الأصلي للمحل هو الموجود في منطقة حلوان قبل ما يفتح فرعه الجديد المميز اللي في شارع النصر في المعادي الجديدة. المحل اسمه «أولاد طأطأ» وموجود في تقاطع شارع النصر مع شارع 263 أو علشان نسهلها عليكم جنب مطعم «شاورما الريم» ومحل أحذية «كروكس».

المحل مساحته مش كبيرة وواخد ركن متداري شوية ممكن ما تشوفوش لو كنت ماشي بسرعة شوية بالعربية، له يافطة باللون الأصفر المضيء وعليها كلام كثير يغريك أنك تقف تقرأه وممكن الكلام وأصناف الأكل اللي على اليافطة تفتح نفسك وتخليك عايز تدخل المطعم.

المطعم مكون من طابق واحد وفيه حوالي 12 ترابيزة حجمهم مش كبير، ولاحظنا ان الإقبال كبير على المكان لأن ماكانش فيه مكان للجلوس وقعدنا انتظرنا مكان يفضى علشان نقعد ونطلب الأكل. المكان من الداخل مبهجد بأنواره الشديدة وصخبه والصوت العالي للناس والعمال، بس اللي خلانا مش متضايقين من الدوشة أن المكان كان نظيف والخدمة سريعة ورائحة الأكل تجنن. من أهم أسباب زحمة المكان والدوشة اللي فيه هو أنه بت يقدم أطباق وساندويتشات الكبدة المقلية والمخ البانيه (الكيلو المشكل بـ 110 جنيه) اللي عليها إقبال غير عادي علشان أسعارها المعقولة وأكيد طعمها حلو، بس احنا ما جربنهاش المرة دي علشان كنا متوجهين للسمك والجمبري اللي سمعنا عنهم حكايات من أصدقائنا زبائن طأطأ الدائمين.

المنيو بسيط ومش كبير، شوربة سي فوود مخلية أو لأ بـ 25 و30 جنيه، سلاطات أي نوع بـ 4 جنيه، أرز صيادية ومكرونة وسمبوسك وطواجن سي فوود وكل أنواع الأسماك والجمبري والكابوريا بالكيلو. الأسعار حسب النوع والحجم طبعًا بالنسبة للسمك والجمبري، البوري بـ 50 جنيه، وموسى والبربوني بـ 120 جنيه والوقار بـ 150 جنيه. الجمبري 4 أحجام، جامبو بـ 220 جنيه وكبير بـ 180 جنيه، وسط بـ 150 جنيه وعادي بـ 120 جنيه. الكابوريا بـ 85 جنيه زالسبيط بـ 100 جنيه. كده احنا تقريبا كتبنا المنيو كله. نيجي بقى للأكل اللي جربناه.

سمك بوري مشوي بالردة والخلطة، مقفول مش مفتوح، فريش كانه لسة طالع من البحر، ولحمه الأبيض وعليه خلطة الطماطم والفلفل الأخضر الرهيبة. واضح أن الشواء هنا عالمي، لأن الجمبري المشوي بالخلطة اللي طلبناه كان تحفة، محطوط على أسياخ خشب زي بتاعة الشيش طاووق، كل سيخ فيه واحدة جمبري عملاقة مع أن ده كان الحجم الكبير مش الجامبو، لكن 3 وحدات ممكن يعملوا الصح مع الأرز والسلاطات. طاجن سي فوود تربو هو علامة مميزة للمكان، طاجن فيه جمبري وكاليماري وسمك فيليه وشرائح بطاطس مغطى بطبقة من كريمة الصوص الأبيض والموتزاريلا، سعر الطاجن 40 جنيه، ممكن تأكله لواحده بالملعقة، وممكن تأكله مع أرز، المهم أنه اختراع وطعمه خطير ووجبة بحرية متكاملة ولذيذة. السلاطات طعمها حلو بس الكمية قليلة في الأطباق، والأكل اتأخر شوية علشان زي ما قالولنا المشويات بـ تاخذ وقت أطول. بس استمتعنا فعلًا بوجبتنا في «طأطأ» وعجبنا أسعاره كمان وهـ نبقى نعدي نجيب ساندويتشات كمان بعد كده.

ملحوظة أخيرة، أحد العاملين في المحل كان بـ يعمل دعاية سياسية لفصيل معين عن طريق فتح حوارات مع الزبائن بشكل ممنهج، بـ نقولهم ياريت تخليكم في مطبخكم الخطير وماتدخلوش السياسة في الأكل كمان.