المحل ده مش هـ تشوفه لو كنت ماشي بسرعة في شارع أبو داوود الظاهري المتفرع من شارع مكرم عبيد وعلى ناصيته صيدلية أفريقيا، لأن المحل في الدور الأرضي في مبنى مكون من طابقين الدور العلوي فيه هو مطعم «أورينتال» للمشويات والأطباق الشرقية، وهو اللي يافطته ظاهرة ومميزة وهـ تشوفها من بعيد وأنت ماشي في أول الشارع. لكن «سيفن دايز – 7 Days» مظلوم شوية ويافطته اللي على مدخل المحل في الدور الأرضي مش باينة وممكن كلمة "7 أيام" نفسها تخدع وتتخيل أنها ناقصها كلمة 24 ساعة وتبقى وصف لمواعيد عمل لمطعم «أورينتال». لكن إحنا دققنا واكتشفنا أن ده محل شبه مستقل بذاته ومتخصص في البيتزا والباستا والبرجر. صحيح هو يعتبر جزء من المطعم اللي فوقه بدليل أننا بـ نجيب السلاطة من بار السلاطات اللي في الدور العلوي. لكن ما ينفعش تطلب بيتزا إلا وأنت في الدور اللي تحت وبالطبع الجلوس فوق للمشويات وأطباق أورينتال فقط.
المكان هادئ وكلاسيكي وأنيق جدًا على غير عادة مطاعم البيتزا، مزيكا حلوة في الخلفية وشاشات بـ تعرض قنوات رياضية بدون صوت وجو عام مريح ويساعد على الاسترخاء. فى عمق المحل فيه ترابيزات مستديرة وكنبات مريحة حولها عجبتنا قوي قعدتها، احتلينا واحدة منهم وبدأنا نتصفح المنيو الكبير حجمًا القليل في محتوياته لحسن الحظ. سلاطات ومقبلات وبيتزا وباستا وبرجر، بس كده، وحتى البرجر طلع مش متاح وقت زيارتنا لسبب ما نعرفهوش. بس مش مهم لأننا كنا جايين متوجهين على البيتزا اللي هي العلامة المميزة للمكان علشان سمعنا عنها قبل كده من بعض أصدقائنا.
البداية كانت عادية بطبق المقبلات المنوعة "ميكس ستيكس" (25 جنيه) اللي فيه سبرنج رولز بالخضروات وعيدان الموتزاريلا المقلية والبطاطس الودجيز المسلوقة ومحمرة من الخارج وقطع دجاج التندر المقلية وكل ده بـ يُقدم مع خليط المايونيز والكاتشب. نكهة زيت القلي ظاهرة في المكونات خاصة الرولز وكمان الأصناف كانت ناقصة شوية توابل. فقررنا نعوض الطبق ده بطبق سلاطة من بوفيه السلاطات (15 جنيه) والمفاجأة أنه كان فيه تبولة؛ لأ وتبولة حلوة كمان! ملينا طبقنا بها هي والليمون المعصفر وحبات الحمص والبسلة والزبادي، وفعلًا الطبق ده كان خير تعويض بعد طبق المقبلات النصف نصف.
فيه هنا بيتزا محشوة الأطراف stuffed crust وفيه بيتزا رقيقة أو thin بجانب البان العادية، المحشوة والرفيعة بـ تبقى أغلى 4 أو 5 جنيه في الحجم المتوسط. وكل بيتزا فيه منها الأحجام الصغير والوسط والكبير. الأسعار بـ تتراوح ما بين 25 لـ 57 جنيه في كل الأحجام. وهـ تلاقي الأسماء التقليدية للبيتزا زي ميلانو وهاواي والتونة والجمبري، لكن السوبريم هنا بـ يبقى اسمها "سوبر ديلوكس" ودي اللي إحنا طلبناها محشوة الأطراف بالحجم الوسط (42 جنيه) وكانت تحفة بجد في الحجم والطعم والمكونات الطازجة وكل حاجة. دجاج وتركي مدخن وبيف وبيبروني، وكله بكميات وفيرة، والجبن اللي في الأطراف كمان كان كثير وطعمه حلو. بيتزا ثانية هي سوبريم السي فوود (38 جنيه) حجم وسط وعجينتها رفيعة ومقرمشة، شكلها مش بـ يبقى مقنع لأنها بـ تبقى رقيقة قوي، لكن كم الكاليماري والجمبري اللي عليها كفيل أنه يشبع فرد واحد جعان. ومرة ثانية العجين والخبيز هنا أكثر من رائع والمكونات فريش وطعمها لذيذ.
في زيارة ثانية هـ نجرب الباستا ونقول لكم رأينا، وكمان يكونوا شغلوا "قسم البرجر" اللي بالمناسبة أسعاره كانت مغرية جدًا (من 14 لـ 25 جنيه). الخدمة سريعة ومهذبة، والمكان نظيف ومرتب بس الحمامات كانت محتاجة عناية أكثر من كده وقت زيارتنا.
حبينا «بيتزا سيفن دايز» وبـ نقترح عليهم تغيير الاسم أو عمل يافطة أوضح شوية علشان هو يستاهل يتعرف أكثر من كده.