القليوبي ده اسم كبير في عالم الفطير والبيتزا الشرقي على فكرة، ما كناش نعرف المعلومة دي إلا لما لاحظنا عدد الفروع المنتشرة داخل القاهرة وخارجها، ومن ذكر اسمه أمامنا في أكثر من مناسبة لما تيجي سيرة أكل الفطير. شوفنا له فروع في الجيزة ومدينة نصر وحلمية الزيتون وجسر السويس، وعرفنا أن أصله في مدينة قليوب نفسها وله فرع كمان في الساحل الشمالي.
زيارتنا كانت لفرع الحي السادس في مدينة نصر، وبالتحديد في امتداد شارع الطيران جنب محل ساندويتشات «أبو رامي» اللي كنا كتبنا عنه قبل كده. المحل حجمه مش كبير وفيه أماكن محدودة للجلوس بالداخل وعلى الرصيف المقابل للمحل، في الشارع يعني. وفيه عدد من القهاوي البلدي القريبة من المكان واللي الناس عادة بـ يعملوا الطلب بتاعهم ويقعدوا يأكلوا على أي منها.
فطائر حادقة وحلوة، بحشو داخلي وخارجي "بيتزا شرقي" وفيه بيتزا إيطالي عادية وفطائر وبيتزا صيامي وفطير مشلتت بالسمنة البلدي وحواوشي إيطالي وكريب فرنسي وسلاطات ومقبلات. من كل صنف هـ تلاقي 3 أحجام، ودائمًا فرق السعر مش كبير بين الوسط والكبير، وبعض الفطائر فيه منها 4 أحجام.
جربنا فطيرة السجق البلدي الحجم الصغير (20 جنيه) والحجم الوسط (25 جنيه) وكانت مشبعة جدًا وطعم السجق فيها حلو بس حار شوية ولونه أحمر بزيادة مش عارفين ده بفعل الفلفل الأحمر ولا لون اللحم نفسه. المهم أن مع أي أوردر بـ تطلبه السفرة أمامك بـ تتملي مقبلات من اللي قلبك يحبها واللي مشهور بها المحل زي البطاطس المخللة والجبنة القديمة بالطماطم والمخللات والطماطم المخللة، وكل طبق من دول ثمنه جنيه أو 2 جنيه، يعني هـ تدفع في آخر القعدة 5 أو 6 جنيه مقبلات. من اختراعات المكان جربنا الحواوشي الإيطالي الحجم الصغير (20 جنيه) وهو مش صغير خالص بالنسبة لفرد واحد وهو أقرب لفطيرة مقرمشة من الخارج ومغطاة بالسمسم ومحشوة باللحم المفروم والجبن والخضروات ومستوية في الفرن. طعمه حلو بجد وحجمه مثالي بالنسبة لسعره، وجدير ببراءة اختراع «القليوبي».
بعد الأكل الحار والمشطشط هـ يلزمك فطيرة بالشوكولاتة والموز (25 جنيه) ودي تكفي 3 أو 4 أفراد علشان يحلوا بها بعد ما يكونوا تقريبًا شبعانين. الطعم حكاية وكمية النوتيلا والموز وفيرة، بس خلي بالكم من الزروطة واعملوا حسابكم في مناديل علشان المكان مش بـ يوفر مناديل على الترابيزات.
الكريب هنا شكله معقول، بس مؤخرًا بقينا نفضل الأماكن المتخصصة فيه علشان سبق وكان لنا تجارب مش لطيفة مع الكريب بالذات. ممكن تحط إضافات زي ما أنت عاوز على فطيرتك أو بيتزتك بأسعار من 5 لـ 12 جنيه، وإحنا هنا بـ نرشح لك الجبن الكيري والمشروم على أي حاجة مملحة.
«القليوبي» حببنا في أكل الفطير وإحنا قاعدين في الشارع، صحيح الخدمة بطيئة شوية نظرًا للإقبال الكبير وقلة عدد العاملين، لكن ما عندناش مانع نروح ثاني بس المرة دي هـ نأخذ أكلنا ونروح نقعد على قهوة قريبة علشان نلاقي مكان نغسل فيه أيدينا بعد الأكل.