افتتاح مطعم "أولاد طأطأ" في شارع مصطفى النحاس بمدينة نصر حمس سكان المنطقة وقالوا لنا: "لازم تجربوه".. وبالفعل جربناه.
أي مكان هـ تروحوه في مدينة نصر هـ تلاقوا المشكلة الأساسية في أنكم تلاقوا مكان للركنة، وأولاد طأطأ مش مختلف في الحكاية دي، لحسن حظنا شباب خدمة التوصيل قرروا يوسعوا لنا علشان نقف فى المكان بتاعهم.
المطعم مُقسم لدورين: الدور الأول صغير وهادي وهو الدور اللي المطبخ موجود فيه، الدور الثاني أكبر ومليان صخب وزبائن، اللون البرتقالي مسيطر بصورة كبيرة على ديكور المطعم، مع صور مُعلقة على الحائط لمخلوقات بحرية متنوعة.
مجرد ما قعدنا جاب لنا الجرسون فوط ساخنة علشان ما نضطرش نروح للتواليت، تم تقديم عصائر لنا هدية من المحل مع سلة من الخبز الشامي الطازج، الخبز كان مخبوز مخصوص للمطعم وما تذوقناش قبل كده خبز طازج وطري بـ يذوب في الفم زيه.
المنيو متنوعة مع اختيارات زيادة للمأكولات البحرية المصرية، طلبنا سلاطة طحينة (4 جنيه) وخيار مخلل (4 جنيه)، الطحينة كانت عادية بس لابد تبدأ بها مع الأكل البحري، اختارنا كفتة الجمبري (20 جنيه) اللي كانت فسفورية ولذيذة جدًا.
أرز السي فود (8 جنيه) بـ يُقدم مع جمبري صغير ومكعبات الكاليماري، الكمية كان فيها كرم زيادة وتقدر تشاركها مع شخص آخر، بالرغم من أن الأرز يعتبر أساسي في الأكل البحري إلا أن مازال محتفظ بحقه في أنه يكون طبق مستقل بذاته، مكرونة السي فود بـ تكون ما بين البينا والسباجيتي مع صوص ألفريدو أو الأرابياتا، اختارنا البينا مع صوص ألفريدو (25 جنيه) وبـ تُقدم مع جمبري صغير ومكعبات الكاليماري، المكرونة كانت أفضل من الأرز.
علشان نكمل استمتاعنا بالوجبة البحرية طلبنا 250 جرام سمك فيليه (الكيلو بـ 90 جنيه) 3 قطع من السمك كافيين قوي لشخص واحد، الفيليه المقلي كان واخذ طبقة لون ذهبي لكن المشوي كان متبل أحسن وأخف على المعدة.
الجمبري سعره بـ يتراوح بين 120: 220 جنيه للكيلو ويعتبر من أغلى الاختيارات على المنيو وبرضه على حسب حجم الجمبري، طلبنا 250 جرام حجم متوسط مقلي (150 جنيه للكيلو) والكمية كانت تكفي شخصين، الجمبري طازج وكان متسوي كويس وواخذ اللون الذهبي الجميل، بس التتبيلة ما كانتش قد كده.
وجاء الموعد مع بطل الأبطال، طلبنا ملوخية بالجمبري (15 جنيه) لو كنتم من مشجعي الملوخية أكيد هـ يعجبكم الاختراع ده، الشوربة كانت مطبوخة مافيهاش غلطة مع الجمبري الصغير اللي أضاف طعم لذيذ صعب يتنسي.
مش بس جودة السي فود اللي هـ تخلينا نكرر الزيارة لأولاد طأطأ لكن تلبية الطلبات اللي هـ تطلبوها ومستوى الخدمة هـ يخلي أولاد طأطأ مكان مُفضل جديد في مدينة نصر.