دليل كايرو 360 لمطاعم الأكلات الهندى فى القاهرة - مطاعم Feature - كايرو 360
 







دليل كايرو 360 لمطاعم الأكلات الهندى فى القاهرة
دليل كايرو 360 لمطاعم الأكلات الهندى فى القاهرة
اصدرت في: 29/04/2013

المطاعم الهندى فى القاهرة يوم عن الثانى بـ تبقى حاجة مألوفة، مع التطور الحاصل على ساحة الأكل المصرى، ومع التطور بـ يحصل رقى فى الذوق العام وده بـ يحتاج تقديم أعلى جودة أكل ممكنة. كل واحد فينا له أماكنه المفضلة ومستحيل تقدر تختار أحسن مكان تصرف فيه فلوسك اللى تعبت فيها علشان تعيش تجربة طعام لذيذة. وزى عادتنا فى كايرو 360 لفينا القاهرة من شرقها لغربها علشان نعرفك على مطاعم هندى تستحق التجربة.


آسيا هاوس – Asia House

رغم أنه قريب أكثر لمطاعم الشرق الأوسط عن الهندى، آسيا هاوس قدر يثبت أنه واحد من المطاعم المحبوبة فى فندق شيبرد، رغم أن وجبة من ثلاثة مكونات هـ تكلفك فلوس جامدة، بس الموضوع يستاهل، علشان طباخين آسيا هاوس عارفين شغلهم كويس. الموضوع مش بس مجهودهم فى ابتكار أصناف مميزة من الصوص، دول كمان عارفين إزاى يتعاملوا صح مع اللحم، ودى مشكلة بـ تقع فيها كثير من المطاعم الهندى فى القاهرة.

 

آشاز – Asha's

مع ديكوراته الأنيقة، وطلته على النيل من موقعه المميز على كورنيش الجيزة، آشاز Asha's يتصنف ما بين مطاعم الفنادق والمطاعم الفخمة. المطعم أصلاً فرع من سلسلة خاصة بالمغنية والطباخة أشا بوسل، وهى اللى عملت كل الأطباق الموجودة بنفسها. رغم أنه برضه بـ يعانى من التناقض، بس الحلو حلو مافيش كلام. أشاز يعتبر أغلى شوية من كل المطاعم الموجودة فى الموضوع ده بس خليك عارف أن جنبه المطعم الصينى تشوب تشوب، وبالتالى تقدر تغير رأيك وتروح عليه.

 

بيجم - Begum

هما نفس الناس اللى بـ يديروا المطعم المحبوب فى الزمالك "ناواب" وعلشان كده بيجم – Begum لسه بـ يحاول يوصل لمستوى شقيقه. يمكن بيجم بـ يقدم نفس المنيو تقريبًا، بس المطعم الموجود فى المعادى ناقصه الجو العام، وبـ يحاول يعوض بأطباق لذيذة -خصوصًا أننا مدمنين لخبز النان naan-، رغم كل عيوبه قدر يوفر لسكان المعادى أكلات هندى سعرها معقول.


مهراجا

رمسيس هيلتون دائمًا عنده مشكلة فى منافسة مناطق زى جاردن سيتى والزمالك، بس مع وجود مهراجا، الفندق الموجود فى وسط البلد بقى عنده مطعم قمة فى الجمال. بالنسبة لمساحة المطعم، مافيش حاجة تميزه عن أى مطعم عادى داخل فندق، بس الفرن البلدى اللى تقدر تشوفه بعينيك كان لطيف؛ مافيش أحلى من أنك تشوف أكلك بـ يتحضر أمامك. أحلى حاجة فى مهراجا أنه مناسب لكل الأذواق؛ النباتى هـ يلاقى اختيارات ممتعة، أما أصحاب المزاج العالى برضه هـ يحسوا بالرضا. كلمة أكل هندى "أصلى" فى حالة مهراجا مش فى مكانها، بس ما نقدرش نشطبها فى نفس الوقت.


ماسالا

علشان هو أول مطعم هندى يسيب علامة مع سكان هليوبوليس، مسالا بـ يقدم كل اللى نفسك فيه. مسالا بمكانه فى فندق كارفين بـ يأخذك بعيد عن زحمة وإزعاج القاهرة لسهرة عشاء من الأكلات الهندية الأصلية صعب تلاقيها فى أى مكان ثانى. الأسعار هنا أقل من الموجودة فى الفنادق الأكبر، بس ده مالوش أى علاقة بجودة الأكل. 


ذا مغول رووم The Moghul Room-

روعة وجمال فندق مينا هاوس الشهير بـ تتجسد فى مطعم "ذا مغول رووم". رغم أن الفندق ما بقاش ضمن مجموعة أوبروى، بس المعايير لسه زى ما هى بدون أى تغيير. الأكيد فى الموضوع أن أكلة هناك هـ تكلفك فلوس كثير شوية، بس ذا مغول رووم مناسب لكل المستويات. لو بصينا على جودة الأكل والخدمة، نقدر نقول أنه مطعم هندى يستحق عظمة موقعه، بعيد بس مسافة كام خطوة من أهرامات الجيزة.


نواب

عارف ليه ناس كثير بـ تحبه؟ علشان نواب أحسن مثال للمطاعم الهندى، مافيش إضافات مالهاش لزوم، أكل حلو وبس. يمكن تلاقى ناس بـ يسخروا من شكله المهمل، بس بعد ما تختار، وتقطع وتغمس قطعة من خبز النان الطازج فى أى من أطباق صوص الزبدة بتاعتهم أكيد هـ تنبهر. نواب عنده مشكلة معروفة عنه من ناحية مشاكل فى الجودة، بس مافيش شك أن مزاياه بـ تطغى على عيوبه. 


نايل بوخارهNile Bukhara -

نايل بوخاره فى المعادى دائمًا شهرته سابقاه خصوصًا فى رمضان، وبـ يقدم أنواع من الإفطار النباتى. فى باقى شهور السنة المطعم بـ يوضح لك الفرق بين الرجال والأطفال. لما نايل بوخاره يقول "سبايسى"، خلى بالك من نفسك؛ السبايسى عنده حراق بجد والعادى عادى، مافيش بين البينين. لما تشوف المنيو تحس أنه فعلاً مطعم هندى بجد.


راج- Raj

لأنه جزء من مجموعة المطاعم الأنيقة فى فيرمونت هليوبوليس تاورز، الجو العام فى راج ضعيف جدًا، والسبب أن مكان الجلوس موجود فى المكان الضخم المخصص للمطاعم. رغم كل ده، صعب تعيب على الأكل من ناحية التجهيز والنكهات. لو كنت بـ تدور على احتفال من نوع خاص، غالبًا ده مش هـ يحصل؛ من ناحية الأكلات الراقية، الكميات قليلة والأسعار عالية، طبق رئيسى واحد هـ يكلفك على الأقل 100 جنيه من غير الأرز.


تاج السلطان

مع قلة معدلات السياحة، اختلاف تاج سلطان أثبت أنه السبب فى انهياره الأيام الأخيرة مكانه وسط المنطقة المشهورة خان الخليلى وميدان الأزهر، وبـ يقدم المطعم -المكون من ثلاثة أدوار- أكلات مصرى وهندى، مع أن الثانية مافيش عليها إقبال من سكان القاهرة. تاج سلطان من ناحية المكان قدر يقدم الجو اللطيف مع الديكورات الجميلة بشكل يتناسب مع عظمة اسم وموقع مكانه.


كل وجبة وأنتم طيبين!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
29/04/2013
-