لما تفكر فى كم مطاعم القاهرة اللى بـ تقدم ساندويتشات الهامبرجر بشكلها المعروف، وكمان وفرة المطاعم الجديدة على السوق، لازم الواحد فينا يسأل إزاى يختار برجر جامد؟

فى حالتنا، أنت مش محتاج تقرر. هو اللى يوصلك بنفسه.

"برجر هاوس – Burger House" هو نتاج محاولات كثيرة محترفة فى رحلة تكوين مطبخ قائم على نظام التوصيل لكل أهل المعادى، فيه ناس ممكن تفتكر طاقم العمل والشيف من شغلهم قبل كده فى "ماستر برجر – Master Burger" و"لوسيلز - Lucille's"، ولو افتكرت أى اسم منهم، يبقى أنت أكيد عارف أنك فى انتظار برجر عظيم.

صحيح إحنا دائمًا بـ نشجعكم على اختيار الأكل وطريقة الحياة بشكل صحى، خلينا نتكلم بصراحة شوية؛ مين فينا نفسه مش رايحة على أكل كثير وطعمه حلو؟ من وجهة نظرنا أن البرجر هو رقم واحد.

علشان نجرب طعم كل المقبلات، طلبنا ستارتر بلاتر (115 جنيه) عبارة عن شرائح فراخ، وكاساديا بالجبنة، وحلقات بصل، ومشروم مقلى، وأصابع موتزاريلا وبطاطس بقشرها، كل ده بـ يُقدم فى علب منفصلة مع صوص باربيكيو وزبادى بالثوم.

من بين الستة اختيارات –اللى يعتبروا وجبة كاملة– أكثر حاجة عجبتنا كانت شرائح الفراخ وقشر البطاطس. الطبيعى فى أى مكان أن الفراخ بـ يكون التزييت فيها بـ يؤثر على القرمشة، لكن هنا الوضع كان مختلف. طرية من جوه، ومقرمشة من بره، وحجمها مناسب جدًا، يعنى من الآخر لازم أى عاشق للفراخ يجربها. قشر البطاطس –المغطى بالجبنة، وقطع بيكون وشوية بصل أخضر– طعمها كان لذيذ مع صوص الزبادى بالثوم.

من قسم البرجر، طلبنا باربيكيو بيكون برجر (43 جنيه). وصل البرجر فى علبة من الكرتون ومعاه بطاطس، أما الساندويتش كان عبارة عن 200 جرام برجر مع خس، وطماطم، وبصل ملفوف وكل حاجة فيهم لوحدها.

طيب إيه يخلينا نقول على برجر أنه جامد؟ إحنا نقول لكم، فى البداية، البرجر وده طبعًا المكون الأساسى، لازم يكون عصارى، يعنى لازم يبلل يديك، لو مش كده يبقى جاف. ثانى حاجة، العيش لازم يتناسب مع حجم اللحم، عيش أكثر من اللازم يبقى أكيد أنت مخبئ مكونات درجة ثانية. إضافات ثانية غير الخس والطماطم والبصل لازم توفرها؛ يعنى مشروم، وصلصة، وحلقات بصل وكلام من ده. استخدم جبنة بجد –ابعد عن الجبنة البلاستيك- هـ تتكشف على طول!

الباربكيو بيكون برجر كان قصة ثانية. اللحم كان عصارى، العيش من تحت كان غرقان فى نكهة البرجر، أما البيكون اللذيذ وحلقات البصل قدروا يتحدوا مع الجبنة لعمل طعم مختلف لطيف مع طعم اللحم؛ كل ده قدم برجر طعمه لذيذ بدرجة كبيرة. كمان، البطاطس كانت كويسة ومش ثقيلة.

نفهم من كده أن المرة الجاية لما نفسك تروح على أكلة برجر ومالكش مزاج تضرب مشوار، كل اللى عليك ترفع تليفونك وسيب الباقى عليهم.