الأكلة اللبناني مستحيل نقدر نقول لها لأ. بطريقة ما بـ تقدر تكون خفيفة وفي نفس الوقت كافية لإشباع أي اشتياق لأكلة دسمة من اللي هى، بيسترو تمارا واحد من أحدث المطاعم فى القاهرة، واللي قدر يحقق شهرة واسعة بصفته مطعم لبناني، دلوقت فتح أحدث فروعه فى القاهرة الجديدة، وإحنا بدورنا ما فوتناش الفرصة.

تمارا بـ يقدم مكان صغير مقفول كان مليان على آخره وقت زيارتنا، بجانب قعدة منعشة فى الخارج، بـ تطل على نافورة كايرو فيستيفال الراقصة الشهيرة. الطابع العام للمكان يغلب عليه الشكل العربى المودرن، مع نجف مبهر وأثاث شيك، الجرسون وصلنا لمكاننا المكوَّن من كراسي معدن ملونة مش مريحة.

الغريب أن مافيش أي منيو قُدمت لنا لغاية ما طلبناها من واحد من الجرسونات المشغولين باستمرار. تمارا بـ يقدم ما لذ وطاب من الأكلات اللبناني، من المناقيش اللذيذة (30 جنيه) وشاورمة رائعة (40: 60 جنيه)، لعدد من الاختيارات المشوية، أطباق فريك (20: 35 جنيه) وفتّة (55: 80 جنيه)، قدر قسم الحلو عندهم يغرينا، وبعد نظرة سريعة، اختارنا طبقهم الشهير غزل بيروت (45 جنيه) وآيس كريم بالتوت والكاجو (30 جنيه).

أطباق الحلو وصلت سريعًا بعد كام دقيقة، ولازم نقول أن طريقة التقديم كانت هائلة، غزل بيروت قُدم على شكل بولتين آيس كريم زبادي بالمستكة عليهم غزل بنات بنكهة المستكة ومرشوش عليها فستق مطحون. مع أول قضمة، عرفنا أن طعمه أجمد كمان من شكله الرائع، وده بالرغم من الطعم المسكّر شوية، آيس كريم الزبادي عبارة عن 3 بولات، وكان أقل مستوى من الغزل وكمية الكاجو فيه قليلة، لكن مافيش شك أنه كان منعش.

المشكلة الرئيسية من غير كلام كانت الخدمة؛ كان لازم نطلب الشيك مرتين وبرضه وصل بعد فترة.

علشان نلخص الموضوع، إبداع تمارا فى التصميم الشرقي للمكان كان هائل؛ تصميم المكان بصراحة مبهر. غزل بيروت يعتبر من أكثر الحلويات المبتكرة اللى جربناها من فترة. من وجهة نظرنا، كل اللي محتاجينه فى تمارا هو شوية انضباط فى منطقة الخدمة وبكده يستحق العلامة الكاملة.