عشقنا لنكهات المطبخ الآسيوي الرائعة مالوش حدود، مع مجموعة من المكونات القوية، المشطشطة، الحلوة والحادقة، الأطباق الآسيوية دائمًا واحدة من الأكلات اللي بـ ننتظرها على نار، على أمل الاستمتاع بأكلة لذيذة، طلعنا على فرع "زو - Zo" الثاني فى مول القاهرة الجديدة كايرو فيستيفال سيتي.

صعب تلاحظ "زو" رغم أن مكانه في منطقة النافورة وسط عدد من المطاعم، والسبب أن مافيش أي يافطة بـ تشير للمكان، على عكس فرعهم في الزمالك على شارع 26 يوليو، زو بـ يتقاسم المكان مع سلسلة مطاعم شهيرة هي "مكاني"، المكان لا هو واسع ولا ضيق، بقعدات صغيرة بره وجوه المطعم، اختارنا نقعد في الخارج، مع ملاحظة أن الترابيزة بـ يكون جنبها دفاية خاصة بها.

منيو زو اللي وصلت فورًا مع منيو مكاني، بـ تقدم أطباق آسيوية من الصين، وتايلاند وكوريا، المنيو فيها مجموعة من الأكلات الحادقة تشمل سبرينج رولز، شوربة، نودلز، أرز مقلي، كاري، أطباق فراخ أو لحوم، وكمان أطباق سي فوود، قسم الحلو محدود شوية، فيه بطاطا حلوة مغطاة بالقرفة (22 جنيه) وآيس كريم عليه موز مقلي (28 جنيه) وبس.

الجرسون وصل سريعًا لاستلام طلباتنا، وكان في الحقيقة لطيف وساعدنا في اختيار طبق الحلو من اختيارات المنيو الغريبة، في الآخر طلبنا كريسبي باجز (18.50 جنيه)، سويت & ساور تشيكن (48 جنيه)، سبايسي & ساور تشيكن (48 جنيه)، أرز مقلي بالفراخ (22 جنيه) وبيف نودلز صيني (40 جنيه).

بعد حوالي 35 دقيقة، وصلت الكريسبي باجز وواضح من شكلها أن كميتها مناسبة، عبارة عن خضروات مشكِّلة وقطع فراخ صغيرة مغلفة بعجينة مقرمشة ومعاهم صوص تاي تشيلي لذيذ؛ بداية هائلة لوجبتنا مافيش كلام.

ملحوظة: الأطباق الرئيسية كلها حجمها صغير بلا استثناء.

نقدر نلخص السويت & ساور تشيكن بأنها قطع فراخ مقلية على فرش من الخضروات المشكِّلة، وعليها صوص سويت أند ساور لذيذ، ومن وجهة نظرنا أن الطبق غني بالنكهة ومستواه كويس، المستوى قل شوية مع السبايسي & ساور تشيكن، اللي قُدم معاه نفس الخضروات، وطعمه كان حرّاق بزيادة.

الأرز المقلي غالبًا كان أكثر حاجة محبطة فى الأكل، مافيش أي نكهة ومحتاج كمية فراخ، على الناحية الثانية، البيف نودلز كان فيها كمية كبيرة من قطع اللحم والمشروم مخلوطين بنودلز تتبيلتها ممتازة، وكان هو فعلاً طبق اليوم.

ملخص الموضوع، زو من المطاعم صاحبة المستوى المتذبذب، يا حظك كويس وتلاقي أطباق روعة، يا الأكل يحبطك على الآخر، المهم أن على أى وضع، كمية الأكل دائمًا قليلة، الملاحظ أن الخدمة كانت ممتازة، بعيدًا عن وقت تحضير الأكل الطويل نسبيًا.