دائمًا كايرو 360 بـ تحب تجيب لكم كل جديد علشان كده بـ نلف وندور على كل الأماكن اللى ظهرت مؤخرًا، وده اللي حصل لما شفنا صفحة "كيلو جمبري" على الفيسبوك، اللي عامل جنبه "كيلو كباب" كمان، اللي منتشر في أكثر من مكان، وهـ يفتح فروعه الجديدة في كايرو فيستفال سيتي ومول العرب.

المحل واخد جنب في الـ Food Court في الدور الأرضي، لو بـ تحب المأكولات البحرية لازم تجربه، هو تخصص جمبري بكل أنواعه وأشكاله ممكن تشتري الجمبري نيء وممكن تطلب جمبري قزاز محمر، أو جمبري كنافة، وكمان إضافة جديدة لهم كاليماري محمر، وممكن تطلب بالكيلو وممكن تطلب نصف كيلو، وممكن تعمل زينا وتطلب 300 جرام.

طلبنا 300 جرام جمبري كنافة وكفتة بـ 50 جنيه، و300 جرام كليماري، وعلشان المتعة تستمر عندهم نصف كيلو البطاطس الشيبسي بـ 10 جنيه. لفت نظرنا أن عندهم أنواع صوصات كثيرة جدًا، ولما سألنا عن أنواعها عرفنا أن بـ ينزل مع كل طلب طحينة وكاتشب بالمايونيز وسلاطة خضراء، ده غير صوص الفلفل الحلو والصويا صوص، وصوص الكافيار والواحد فيهم بـ 4 جنيه بس، كمان ما قدرناش نقاوم نجرب عصير فيتامين سي بتاعهم اللي مكون من زنجبيل وليمون ونعناع وبـ 10 جنيه.

أول ما الأكل خلص لقيناهم مغلفينه في علبة كرتون زرقاء، أول ما بـ تفتح العلبة بـ تلاقيها معمولة بطريقة أن الكرتون اللي على الجنب يبقى مفرود والصوص يبقى عليه، ولما بـ تخلص أكل بـ تتقفل بنفس الطريقة، لا سحر ولا شعوذة، كمان بـ يبقى معاها صوص طحينة وكاتشب بالمايونيز وسلاطة خضراء، وطلبنا معاهم كمان صوص الفلفل الحلو، وبـ يبقوا متغطيين بـ 2 عيش لبناني علشان تشبع.

الكليماري كان روعة، حلقات مدورة صغيرة مقلية والكمية كانت كبيرة، ممكن كانت محتاجة تتصفى من الزيت أكثر من كده، وجمبري الكنافة كان حكاية ومقرمش ولذيذ صحيح كان محتاج كنافة أكثر شوية وحجمه كان صغير، بس طعمه كان حلو جدًا، أما الاختراع فهي كفتة الجمبري لأننا كنا أول مرة نأكلها والحقيقة أنها كانت متميزة ومضبوطة جدًا بالذات مع الصوص، أما عن بطاطس الشيبسي، فكانت أحلى حاجة لأنها كانت سخنة ومقرمشة ومافيهاش زيت لدرجة أننا افتكرناها معمولة في الفرن.

لكن لو عاوزين تجربوا حاجة مطرقعة ومذهلة وحرفيًا بـ تخبطك في دماغك، يبقى لازم تجربوا عصير فيتامين سي، اللي مكون من جنزبيل وليمون ونعناع طازة، مع ثلج كثير، أول ما بـ تذوقه بـ تحس بالانتعاش والطرقعة في نفس الوقت، وده بسبب الجنزبيل طبعًا، كمان النعناع بـ يحطوه طازة، عود نعناع وليمون وساقع، كل ما بـ نفتكر بـ يرجع لنا نفس الشعور، لدرجة أننا ما كناش عاوزين العصير يخلص أبدًا.

تجربة كيلو جمبري لطيفة جدًا، هـ تعجبكم لو عاوزين تأكلوا حاجة خفيفة بعد يوم تسوق طويل، وعصير الفيتامين سي هـ يعجبكم أكيد.