داندي مول على طريق مصر إسكندرية الصحراوي بقى له فترة مافيهوش أى جديد، نفس المطاعم ونفس الكافيهات، إلا أن من فترة لقينا عند البوابة الخلفية للمول مطعم جديد ألوانه جذابة اسمه "تروتوار – Trottoir"، فقلنا نجربه فى مرة، وبالفعل رحنا، ويا ريتنا ما رحنا!

عرفنا من قعدتنا هناك أن المكان تبع مطعم سفارى اللى كنا زرناه من فترة كبيرة، واللى كنا أعطيناه تقييم ودرجة منخفضة وكان لنا ملاحظات عليه، وبالتالى لما تيجي تعمل مطعم تانى تابع لنفس الإدارة لازم يكون أفضل، لكن للأسف الحاجة الوحيدة اللى كانت جميلة هى موقع المطعم والديكور.

موجود فى المنطقة الخارجية قبل البوابة الثانية للمول، بـ يغلب عليه اللون اللبني، مع خلفية لقصريات زرع وكراسي ظهرها بنفس اللون مهدئة للأعصاب، الجرسون استقبلنا بكل ذوق عند المدخل وقعدنا فى المكان اللى اختارناه، وأخذنا المنيو اللى كان فيها نفس الأقسام العادية لأى منيو، حسينا لأول وهلة أنه بـ يقدم أطباق إيطالية، لكن أول ما لقينا "القسم الشرقي" عرفنا على طول أن التخصص مش موجود هنا..

بعد ما طلبنا الأكل، نزل لنا سلة عيش وقراقيش من غير زبدة أو أى صوصات، وده كان غريب جدًا لأننا قعدنا نأكل عيش ناشف، لكن الصراحة كان طعمه حلو أوى وفريش استمتعنا به لكن ما كثرناش منه علشان نعرف نأكل، أخذنا شوربة البصل الفرنسية (15 جنيه) ونجرسكو (35 جنيه)، وفيل كوردون بلو Veal Cordon Bleu بـ 75 جنيه،

جاءت لنا الشوربة بعد فترة، كانت حلوة جدًا، قوامها مضبوط وتقطيع شرائح البصل فيها حلو جدًا وطعم الجبنة السايحة اللى فوق مع الشوربة كانت رائعة، غير أنها كانت سخنة، بداية موفقة، بس كان نفسنا تكمل، بعد فترة جاء لنا الأكل، النجرسكو عبارة عن مكرونة بّنا فى صوص كريمة عليها جبنة موتزاريلا ومستوية فى الفرن، المفاجأة أننا لقينا فيها مشروم رغم أننا أكدنا على الجرسون أننا مش عاوزينها (وكمان مش مكتوبة أصلاً فى مكونات الطبق)، المكرونة كانت غرقانة فى الكريمة، الصوص كان كثير أوى لدرجة أن طعمه غطى على طعم المكرونة نفسها، كنا حاسين أننا بـ نأكل حاجة مالهاش طعم، ما قدرناش نكملها الصراحة.

أما الفيل كوردون بلو كان شكله حلو أوى لكن كان عادي، غير أن الروزبيف اللى جواه كان لونه فاتح مش زي اللى متعودين نأكله، تحس أنه شرائح لحم رفيعة ومقطعة مش الروزبيف الأحمر اللى نعرفه ومشهورة به الأكلة دي، وشوية كان ثقيل، الخضار السوتيه اللى نزل معاه كان حلو جدًا والبطاطس البيوريه كانوا عاملينها بطريقة مختلفة أنهم هارسينها وحاطينها فى الفرن علشا تأخذ طبقى محمرة من فوق، فكرة حلوة جدًا لكن تنفيذها ما ضبطش لأن فى أوقات اللون المحمر اللى فوق كنا حاسين شوية أنه وصل لمرحلة اللسع.

لما الجرسون جاء علشان يأخذ الأطباق قلنا له على التعليقات بتاعة الأكل، بعدها بشوية فؤجئنا بطبق آيس كريم بالنوجا عليها صوص شوكولاتة وكراميل هدية من المكان علشان يصالحونا بسبب غلطات الأكل، كانت لفتة لطيفة منهم الصراحة واللى فرحنا أكثر أن طعمها كان حلو وخفيفة ومنعشة، قطع نوجا ومكسرات خفيفة وفواكة مجففة مع الآيس كريم والصوص.. حبيناها.

ختمنا القعدة بعصير ليمون بالنعناع (15 جنيه)، كان منعش وحلو، بس مش أفضل مرة ذقناه فيها، بشكل عام "تروتوار" مكان لطيف بس محتاج شوية تدقيق فى جودة الأكل والخدمة وكله هـ يبقى تمام.