دليل كايرو 360 لأفضل 10 مطاعم في القاهرة لعام 2015 - مطاعم Feature - كايرو 360
 







دليل كايرو 360 لأفضل 10 مطاعم في القاهرة لعام 2015
دليل كايرو 360 لأفضل 10 مطاعم في القاهرة لعام 2015
اصدرت في: 30/12/2015

السنة اللي فاتت كانت مليانة افتتاحات لمطاعم كثيرة زورناها بعد الافتتاح بفترة -متخفيين كعادتنا- وكتبنا لكم عنها، وفيه منها القديم اللي لسه محافظ على مستواه وفرحنا بده، ومنها اللي للأسف ما قدرش يكمل زي ما بدأ، وكعادة نهاية كل سنة اختارنا لكم أفضل 10 مطاعم لعام 2015 من مطابخ مختلفة متعونا بأكلاتهم وحرفيتهم وخدمتهم.

 

باني فينو – Pane Vino

مافيش حاجة ذوقناها فى المكان ده وطلعت وحشة أو حتى نص نص، كل حاجة إيطالية 100% لدرجة أن كثير من المكونات بـ يجيبوها من إيطاليا مخصوص، كل حاجة معمولة بحب وبروح إيطالية صافية، لو رحت هناك اوعى تفوت الريزوتو اللى بعد ما بـ يتعمل بـ يتقلب في قالب جبنة كبير مستورد مخصوص من إيطاليا، وكُل وادعي لنا.

 

فات كاو – Fat Cow

فتح من فترة قريبة جدًا في المعادي وخلينا نقول أنه فعلًا قدر يضبط مزاجنا في كل حاجة متعلقة بالبرجر، من أول اختيارك للمكونات لحد ما بـ يوصل لك الطبق، الحاجة الوحيدة اللي زعلتنا أن الساندويتش حجمه صغير شوية هو والبطاطس، بس جودة ممتازة مافيش أحسن منها.

 

كازلاك – Kazlak

فيه ناس ما تعرفش تعمل أكل وحش، من الناس دي مطعم "كازلاك" اللي لسه فاتح جديد في كورت يارد المعادي، وبـ يشجع الاقتصاد المصري بأن كل حاجة عنده في المطعم مصرية، لو أنت أكيل بجد وبـ تعرف تفرق بين نوع الأكل اللي يمزجك واللي أي كلام، تبقى هـ تنبسط جدًا هناك، لأن كل حاجة معمولة بمزاج ومهنية.

 

جرابز – Grapes

المكان ده سحرنا بألوانه وأصناف أكله المختلفة، ما تعرفش تصنف أكله بمطبخ معين، بس الأكيد أنك مش هـ تندم أنك رحت هناك، لأن من أول العصائر لحد الحلو بـ يقدم لك سيمفونية متكاملة من العزف المنفرد للأكل الجميل.

 

تيدز – Ted's

كل مرة نروحه نفتكر أنه ممكن مستواه يقل لكن دائمًا المكان ده بـ يبهرنا بالجديد اللي بـ يقدمه، والمكونات السرية اللي عنده في كل طبق، لو جربت مكرونة هـ تنبسط، بيتزا هـ تتمزج، حتى الحلو هـ ينقلك لمملكة الجمال الخاصة به اللي مافيش زيها لحد دلوقت.

 

برانش أند لانش – Brunch & Lunch

كان حظنا حلو أننا جربنا نفطر يوم في برانش أند لانش واللي نجح أنه يعمل فطار محترف ومتكامل مافيهوش غلطة، وكمان الغداء عنده تحفة، ولو رحتم اوعوا تفوتوا الـ Carrot cake كتحلية.

 

وان أوك – One Oak

من النادر جدًا أنك تلاقي مكان بـ يقدم لك سوشي وستيك في نفس الوقت، لأن في الأغلب هـ يبقى فيه حاجة أحسن من حاجة في المكان، لكن وان أوك أثبت لنا عكس ده بأنه فعلًا عمل المعادلة الصعبة ومزج بين جمال السوشي وطعمه المختلف، وحرفية تسوية وتقديم الستيك بكل تتبيلاته وصوصاته.

 

لا فندي – La Fandi

لما نيجي نتكلم عن أكل الشارع مافيش أحسن من لا فندي يدلعنا بساندويتشات الكفتة والسجق والكبدة، وبـ ينوع لك في أنواع العيش والتحابيش علشان ما تزهقش من جمال أكله أبدًا، وأسعاره مش غالية كمان.

 

تاجوري – Tagoury

لما نيجي نتكلم عن الأكل المصري، لازم نعطي الجائزة الأولى لتاجوري في المنيل لأنه فعلًا في مدة قصيرة قدر يثبت نجاحه، في كل الأكلات الشرقية، ما بين فتة الحمص اللي تدوخك من حلاوتها والعيش المقرمش جواها، وكفتة الخشخاش اللي تنقلك على لبنان من غير طيارة، أكل مصري ولبناني في مكان واحد وبأسعار حلوة جدًا.

 

سانتوريني – Santorini

الأكل اليوناني ناس قليلة جدًا اللي بـ يقدموه في القاهرة، لكن سانتوريني بـ ينقلك على اليونان على طول في أقل من ساعة مسافة مشوارك لهناك، ما بين جو المطعم اللي كله بـ يفكرك باليونان بألوانه المبهجة وما بين وصفاته اللذيذة اللي تخلي ريقك يجري من الريحة بس.

 

دي اختياراتنا ما بين مطاعم كثيرة شاركتنا رحلة تذوق على مدار سنة 2015، نتمنى لهم كلهم التوفيق ونتمنى للمطاعم الثانية أنهم يبقوا أحسن ويستمروا في عطائهم علشان يشاركونا السنة الجاية نجاحهم.

وكل سنة وأنتم طيبين!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
نجلاء أشرف
حرر بواسطة:
نجلاء أشرف
تاريخ النشر:
30/12/2015
محرر مساعد بالموقع العربي، حالمة جدًا وعايشة في كوكب ثاني وبـ تحب تكتب عن كل حاجة بـ تحصل لها، دائمًا بـ تضحك حتى في أصعب المواقف وبـ تحب البلالين والتيوليب والصحبة الحلوة.