كل مكان بـ نزوره كمحررين في كايرو 360 بـ يسيب أثر وذكرى جوانا، لأننا بـ نتعامل مع المكان كله كمنظومة، كل حاجة بـ تقدم لنا فيه ناس كثير تعبت لحد ما خرجته بالشكل ده، علشان كده بـ نفرح جدًا لما نعلن لكم عن منظومة ناجحة ومكان جديد مبهج حتى لو معروف، يهمنا أنه يفضل محافظ على مستواه، وده اللي حصل لنا في زيارتنا لمطعم كاسبر & جامبينيز – Casper & Gambini's اللي فتح قريب في كورت يارد المعادي.

المكان كبير جدًا في كورت يارد، دورين غير المكان الخارجي اللي بره سواء في الدور الأول أو الثاني، وقت زيارتنا الجو كان برد جدًا، فـ قعدنا جوه، وخدنا المنيو اللي خضنا شوية في الأول بورقه الثقيل كأنه كتالوج، وفاجئنا أكثر بأنه أكله متنوع ما تقدرش تحدد له مطبخ معين آسيوي ولا أمريكي ولا صيني؟

طلبنا كبداية سلاطة Slim – Lim Chicken بـ 54 جنيه، وكنا محتارين جدًا في أنواع السلاطة المتنوعة هناك الحقيقة، المكونات كانت فريش، بس الصوص كان مايونيز فقط، كنا نتمنى أن يكون معاه خل أكثر أو دبس رمان كان هـ يبقى طعمها أخف، كمان طلبنا موكا كراميل لاتيه (25 جنيه)، وموهيتو بالرمان (30 جنيه)، والاثنين كانوا أحلى من بعض، خاصة أن الموهيتو بـ ييجي مش في كوباية عادية بـ يبقى جنبك زي زجاجة صغيرة تفضل تصب منها كل شوية، والنكهات كانت قوية وطبيعية وممتعة.

بالنسبة للأكلات إحنا احتارنا كثير قبل ما نختار هـ ناكل إيه، برغم أن الاختيارات قليلة شوية في قسم الأطباق خاصة اللحوم، إلا أن عنده من كل مطبخ أكلة تقريبًا ما بين البيتزا والريزوتو واللازانيا والسوشي والأكلات الآسيوية، اختارنا Cashew Chicken بـ 65 جنيه، واللي كانت أحلى حاجة ذوقناها هناك، وده عبارة عن أرز مع قطع دجاج وخضروات وكاجو وصوص صيني نعتقد أنه أقرب لصوص الترياكي، مع زيت السمسم وبيضة مقلية من فوق، الطعم كان فعلًا مبهج بلا مبالغة، تركيبة التوابل مع بعضها كانت كويسة.

كمان طلبنا Under a Brick بـ 93 جنيه، ودي عبارة عن قطعة دجاج مشوية مع خضروات وبطاطس بيوريه، بدلنا البطاطس بكمية خضار إضافية، تتبيلة الدجاج كانت هايلة، والجلد كان مشوي لدرجة أنه ذهبي ومقرمش، واختارنا معاهم صوص المشروم اللي كان حلو برضه، وتسوية الخضروات كانت كويسة، العيب الوحيد أن الكمية كانت قليلة، كمان كنا جربنا في زيارة سابقة لنا شوربة الطماطم اللي كانت رائعة وتعتبر وجبة متكاملة فعلًا مش بس شوربة من كثر التوابل اللي فيها، وجربنا لازانيا كانت حلوة قوي برضه بس كميتها صغيرة.

نيجي بقى للكلام المبهج والكبير ألا وهو الحلو، من جمال الحاجات المعروضة إحنا ما كناش عارفين نختار إيه خالص، بس أول ما شوفنا الريد فيلفت الموضوع اتحسم بالنسبة لنا، فطلبنا Fruity Red Velvet بـ 41 جنيه. وكانت عبارة عن 3 طبقات من كيكة الريد فيلفت مع صوص وقطع توت بري، وما بين كل قطعة والثانية كريم شانتيه خفيف بـ يدوب في فمك، حاجة كده تنقلك لعالم ثاني مليان بهجة وسعادة.

ما نقدرش ننكر أسلوب التعامل الراقي هناك، واللي بـ يكمل المنظومة الناجحة في كاسبر أند جامبينيز، نتمنى أنهم يفضلوا محافظين على مستواهم الجيد دايمًا.