نعتقد أننا افتتحنا مقالات كثيرة بفكرة أن الزمالك بقى فيها كل أنواع المأكولات اللي ممكن نفسك "تهف" عليها؛ ولكن اللي بـ يعجبنا بجد أن موجود من كل مطبخ أو نوع أكل كذا مطعم بأسعار وجودة مختلفة، وكل مكان وله اللي غاويينه، بالرغم من أن في الزمالك مطاعم كثير للمأكولات السريعة والبرجر، إلا أن مؤخرًا وصل على الساحة منافس جديد وقوي اسمه هم يم – Humyum، واللي فتح في شارع أحمد حشمت بالزمالك.

الجو العام في هم يم بـ يفكرنا بـ الـ American Diners بالبار الجانبي على الشمال وأمامه كراسي عالية، أما على اليمين مجموعة ترابيزات أمامها دكك خشبية بسيطة (بدون ظهر) مبطنة بالجلد، أما الكاونتر الرئيسي فهو مواجه للمدخل الزجاجي اللي بـ تنزله بسلمتين، معظم الديكور معتمد على تأثير الخشب بدرجات ألوانه المختلفة.

المنيو البسيط مكتوب بطول الحائطين، وكل صنف تحته شرح واف للمكونات؛ الجرسون ممكن يساعدك لو عاوز تستفسر عن أي مكونات وهـ يساعدك تختار بمنتهى الذوق واللطف، مجموعة البرجر متنوعة وبـ تغطي كل الأذواق حتى الناس اللي عاوزين ياكلوا برجر بس قلقانين من دهون فيه هـ تلاقوا برجر Healthy Goer قليل الدسم، من قسم البرجر اختارنا The Legacy، بالجبنة مع طماطم وخس وبصل (32 جنيه)، الساندويتشات الثانية فراخ ولحمة -وكمان فيه شاورما (صاج أو عيش كيزر)- واختارنا منها كوردون بلو (39 جنيه)، ممكن كمان تضيف 13 جنيه لو عاوز كومبو وده بالضبط اللي عملناه.

الحقيقة أن دي مش أول زيارة لنا هناك، ومن سخونة الأكل عرفنا أنه بـ يتم تحضيره في وقتها وبالتالي كل حاجة فريش وتحمسك أنك تأكلها بنفس، البرجر كان مضبوط من الألف للياء، من أول تسوية اللحمة وجودتها، وبقية المكونات الفريش. الكوردون بلو ما اختلفتش جودته عن جودة البرجر، كل المكونات كانت فريش وقطع الفراخ كانت ممتازة ووفيرة والأهم من كده العيش اللي كان طازج لأقصى درجة.

البطاطس المقلية هي كمان كانت مضبوطة، كان نفسنا تبقى Homemade إلا أن تسويتها الممتازة اللي حافظت على لونها الذهبي وقرمشة طبقتها الخارجية كانت كفيلة بأننا نتمنى أنها ما تخلصش، كنا مصممين نعرف أخبار البطاطس الويدجز عندهم إيه واللي موجودة في منيو الأطباق الجانبية (14 جنيه) فطلبنا منها؛ بالرغم من أنها احتاجت شوية ملح وفلفل، إلا أن طعمها كان ممتاز في المجمل.

بـ نتبسط لما بـ نلاقي أماكن عارفة تضبط الأكلات اللي بـ تقدمها، وفي رأينا "هم يم" نجح في تقديم نفسه على الساحة بشكل ممتاز، ممكن ناس تشوف أن الأسعار نوعًا ما غالية كونه بـ يقدم أكلات سريعة، إلا أن جودة المكونات والطعم مختلفين كثير عن أماكن ثانية بـ تقدم نفس الأكل.