الهوايات من ضمن الحاجات اللي قربت تنقرض بسبب ظروف الحياة والوقت اللي بيمر بسرعة من غير ما نلحق نعمل حاجة فيه. من ضمن الهوايات اللي قربت أنها تتلاشى تمامًا من على كوكبنا هي الأشغال اليدوية، وخصوصًا التريكو وأعمال الغزل اللي للأسف سمعتها مش قد كده بين ناس كثير، واللي بيشوفوا أن الواحد يقعد يعمله كوفية تريكو أو كروشيه حاجة ما تعملهاش إلا تيتة الحاجة علشان تقضي وقت فراغها في حاجة مفيدة، وقيس على كدة كل حاجة.

المجموعة اللي وراء مدونة ومحل غزل البنات قرروا أنهم يتحدوا الأحكام المسبقة اللي بتطلق على الناس اللي ما زالت الأشغال اليدوية من ضمن دايرة اهتماماتهم، وقرروا أنهم يشاركوا الناس حبهم لأي حاجة الواحد بيعملها بنفسه عن طريق مدونتهم غزل البنات. المدونة مش بس فيها فيديوهات ومقالات ممكن تفيد أي حد غاوي أعمال يدوية، دي كمان متقسمة بحسب نوع الهواية اللي أنت بتحبها (قص ولزق، صلصال، خياطة وتطريز على سبيل المثال)، وفيها كمان دليل للأماكن اللي بتبيع مستلزمات الأشغال اليدوية في القاهرة والإسكندرية.

وبجانب المدونة وصفحة المدونة على الفيسبوك، غزل البنات عند صفحة ثانية باسم غزل البنات شوب، وهو مش بس بيبيع أدوات التريكو والكروشيه، ده كمان بيقدم مجموعة كبيرة من الخامات المتنوعة اللي ممكن تستخدم في أي تفانين تسليك كهواية، ده غير مجموعة الأدوات المتخصصة اللي ممكن تسهل شغلك؛ زي مثلًا مقص التنضيف (10 جنيه) واللي مناسب جدًا لأي حد غاوي خياطة. أما مجموعة الإبر، فعندهم مجموعة كبيرة؛ إبر الخياطة ذاتية اللضم (علبة 12 قطعة سعرها 6.5 جنيه) واللي بتسهل عملية اللضم (خرم الإبرة مفتوح من فوق بيدخل منه الخيط)، ده غير مجموعة الإبر الكروشيه البلاستيك (11 جنيه).

غزل البنات برضه عنده مجموعة كبيرة من الخامات الفنية الثانية، زي أقلام البورسلين بألوان متنوعة (35 جنيه) وورق ملون 150 جرام (باكيت من 10 أوراقA4 سعره 5 جنيه)، وفوم جليترستيكر بنفس الحجم (باكيت مكون من 10 قطع سعره 20 جنيه). من الاختراعات اللي عاجبتنا كانت مجموعة من الخرامات اللي لها أشكال حجمها (1 سم) سعر الواحدة (7 جنيه).

من ضمن الحاجات الكثير اللي متوفرة على الصفحة هي مجموعة شرائط الأقمشة الملونة والزجزاج اللي من خامات أحجام متنوعة، وهي بتتباع بالمتر مش بالبكرة. يعني مثلًا متر الشريط القطن المضلع بـ 7 جنيه، ساتان منقط عرض 4 سم 2.5 للمتر الواحد، أما المشجر فهو 5 جنيه.

لو قعدنا نحكي كثير عن الصفحة مش هنخلص كلام عنها، ننصحكم أنكم تدخلوا تشوفوا المنتجات عندهم، ولو عندكم أي استفسارات، تقدروا تسألوا لأنهم بيردوا بسرعة.