ما فيش فلوس لطقم العيد؟ نصايح وأماكن تجيبي منها إكسسوارات تظبطي بيها طقم قديم - تسوق Feature - كايرو 360
 







ما فيش فلوس لطقم العيد؟ نصايح وأماكن تجيبي منها إكسسوارات تظبطي بيها طقم قديم
ما فيش فلوس لطقم العيد؟ نصايح وأماكن تجيبي منها إكسسوارات تظبطي بيها طقم قديم
اصدرت في: 10/09/2016

هو صحيح العيد يعتبر جاي في أول الشهر نسبيًا، إلا أن برضه الموضوع ما يمنعش أن الحالة ممكن تبقى عند البعض ضنك ومش ناقصها مصاريف لبس عيد. إلا أن الحمد الله أهل الموضة اخترعوا لنا حاجة اسمها الإكسسوارات... شخصيًا، طول عمرنا بنعتبر الإكسسوارات رفاهية محتاجة ميزانية لوحدها –خصوصًا في ظل الظروف اللي إحنا بنمر بيها حاليًا- إلا أن هنا بقى ييجي وقتها.

المقال ده عن الإكسسوارات وأهميتها وهنحاول نقول لك على حبة نصايح بالمرة على قد ما نقدر:

الشنط والجزم:

من الحاجات اللي الناس بتسيب كل اللي أنت لابساه وتركز فيهم. والحقيقة ما ننكرش أنهم قطع مهمة –مش هنمشي حافيين، وهنشيل الميت ألف حاجة اللي بنخرج بيها فين- لدرجة أن الواحد ممكن يلبس تي شيرت وجينز عاديين جدًا، إلا أن الشنطة والجزمة بيعملوا شغل. 

المهم، فيه أماكن كثيرة ممكن تلاقي فيها شنط وجزم تناسب كل الأذواق من غير ما تضطري تفجري المحفظة؛ زي بيكسي – Pixi كده، واللي على طول فيه حاجات جديدة، ده غير فروعه الكثيرة المنتشرة في كل القاهرة، شوفي من هنا.

نصيحة: مش شرط طبعًا الجزمة والشنطة يكونوا شبه بعض (نفس القماش أو الألوان)، ولكن حاولي أنهم يكونوا من نفس الـ Style؛ يعني يا إما هما الاثنين فورمال، أو كاجوال.

أحلى عقد

عندك الطويل والقصير والتخين والرفيع منها؛ دلوقتي كل المحلات اللي بتبيع لبس عندها مجموعة كبيرة ممكن تختاري منها. أكثر أعقاد بنشوفها في الوقت الحالي هي الأعقاد القصيرة اللي بيبقى داخل فيها أحجار ملونة أو لؤلؤ مع المعدن، دي بقى ممكن تتلبس على أي حاجة بسيطة؛ قميص جينز أو تي شيرت مثلًا، أو حتى تلبسيها على حاجة منقوشة بس بقية اللبس يكون بسيط.

أما اللي نزلين جديد الأيام دي فهي الـ Chokers واللي بتبقى ببساطة عبارة عن شريط لافف حوالين الرقبة، وده ممكن ينفع لو أنت مش محجبة، أو لو بتربطي سبانيش.

الأعقاد الطويلة مش موجودة بكثرة زي السنين اللي فاتت، إلا أنك ممكن تلاقي منهم نسخة أقصر شوية وعادة بيبقى فيها دلايات لونها ذهبي أو فضي.

هتلاقي مجموعة حلوة عند إتش & إم – H&M ممكن تختاري منها.

نصيحة: وأنت بتختاري الأعقاد الضخمة، حاولي تبعدي عن الثقيل منهم في الوزن علشان ما يكونش مزعج في اللبس، وطبعًا ما تنبهريش بالألوان الكثيرة؛ أهم حاجة يكون لونها لايق على الطقم اللي هتلبسيه.

الساعات:

الساعات زمان ما كانتش بس مصدر للـ "إيافة"؛ دي كانت شيء أساسي كحاجة بتحسب لنا الوقت –الواحد كان بيبقى تايه لو في يوم نزل من غيرها. دلوقتي مع انتشار الموبايلات، الساعة بقت بالنسبة لناس كثير مش بنفس الأهمية. توقعنا أن أسعارها هتنزل بعد ما ساعة الموبايل بقت موجودة، إلا أن الساعات –زي النضارات- لسه من الحاجات الغالية.

بما أننا عايزين نظبط الميزانية، حاولنا على قدر الإمكان أننا ندور لك على ساعات في الحنيّن؛ عندك محل ألدو – Aldo فيه مجموعة محترمة من الساعات الحلوة اللي مش هتزيد عن 500 جنيه.

نصيحة: بما أن مش كل يوم بنشتري ساعات؛ الساعات المعدنية بتمشي على كل حاجة (أهم حاجة أنن لونها يكون لايق على بقية الإكسسوارات) وهي موضة الأيام دي. وحاولي على قدر الإمكان أن حجمها يكون متناسب مع حجم إيديكي.

النظارات :

زي الساعات بالظبط، النظارات من الحاجات اللي معروفة أن أسعارها غالية، إلا أن فيه مجموعة كبيرة من المحلات اللي ممكن تلاقي فيها أنت عايزاه بسعر لطيف؛ زي بارفوا - Parfois واللي عنده مجموعة كبيرة من النظارات اللي بيبدأ سعرها من 149 جنيه، وأغلى واحدة عندهم بـ 599 جنيه.

نصيحة: حاولي تختاري نظارة تليق على معظم الحاجات اللي بتلبسيها، وطبعًا أهم حاجة أنها تكون لايقة على شكل وشك ويكون حجمها مناسب عليه.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
دينا مختار
حرر بواسطة:
دينا مختار
تاريخ النشر:
10/09/2016
منسق تحريري.. الشخص اللى تلاقيه قاعد لوحده على القهوة الصبح بدري بـ يتفرج على الخلق، سيب لها قلم وورقة فاضية هـ ترجع تلاقيها إما كاتبة قصة قصيرة أو راسمة باب شعبي قديم، تطلعها من وسط مليون بلبسها المنقوش فى منقوش.