موجودة في شارع جانبي هادي في ضواحي مدينة نصر، جنة القراء الجديدة بمعروضات من الكتب المستعملة ومكان تشرب فيه قهوة وتاخد مأكولات خفيفة ومقرمشات.

القصة إبتدت مع 5 بنات في العشرينات من عمرهم، كان عندهم حلم من أيام المدرسة بإنشاء مكتبة للكتب المستعملة، وقدروا في 5 شهور يحققوا الحلم ده ويقدموا للقاهرة مكتبة فريدة من نوعها، وطبعاً كلمة "بيكيا" هي إختصار كلمة "روبابيكيا" اللي هي الحاجات القديمة اللي للبيع.

الديكور الداخلي مريح للأعصاب وده مقصود في تصميمه، فيه ألوان دافية كتير زي البرتقالي والأحمر وأجزاء تانية رمادي، والأثاث نفسه خشبي باللون البني، وكله بـ يصب في خانة جو الإسترخاء والشياكة للمكان، الكراسي والكنبات وقدامها الترابيزات في كل أركان المكان وبـ تهيئ جو رائع للقراءة.

تشكيلة ضخمة من الكتب المستعملة إستعمال نضيف جداً، بعض الكتب مش هـ تحس إنها مستعملة أصلاً. بعض الكتب محطوطة في سلات من القش متوزعة في أركان الأوضة، إنما الكم الأكبر من الكتب موجود في أرفف على الحيطة ومتقسمين حسب نوع الكتاب.

الكتب باللغة الإنجليزية معروضة في تصنيفات كتير زي : غموض ودراما وتشويق، تاريخ وسياسة، دين، خيالي، واقعي، كوميدية رومانسية. في رف القصص هـ تلاقي كلاسيكيات زي «ذهب مع الريح» و«1984» وأعمال معاصرة لجابرييل جارسيا ماركيز والأديب الياباني كوزو إيشيجورو وأعمال نجيب محفوظ واللبناني أمين معلوف وآخرين.

الكتب العربية منظمة حسب نوعها سواء كانت أدب، سياسة، دين، فنون. في «بيكيا» معظم الكتب بتـ تباع في «بيكيا» بـ أقل بمن 75% من سعرها العادي ولو دورت كويس هـ تلاقي كتب كتير بـ 5 جنيه. وانت في المكتبة بص على المنيو هناك هـ تلاقي عندهم بـ يقدموا قهوة،عصير، ساندوتشات وأكلات مغلفة بأقل من 20 جنيه.

لو في يوم الجو برد اقعد في حتة جنب الشباك عشان أشعة الشمس تدخلك وتلاقي نفسك حاسس بالراحة، دوَّر كويس جوة الباسكت هـ تلاقي مجلة ﭭوجVogue القديمة ومجلات تانية. لو انت عايز تلعب مع صحابك، «بيكيا» فيها لعب زي «سكرابل- Scrabble» و«بيكتشنوريPictionary - » اللعبة دي بـ ترسم فيها وتخلي الناس اللي بـ تلعب معاك تحاول تفكر الرسمة دي يعني ايه. هـ تلاقي اللعب دي في الأرفف في المكتبة.

«بيكيا» مش مجرد محل بـ يبيع كتب، وقت الإفتتاح «بيكيا» جاب موهوبين لـ مدة ثلاث ايام زي شادي احمد، راش راديو و«Double Barrel». «بيكيا» تعهدت انها هـ تعمل أنشطة تانية مش بس موسيقى.