من أهم الحاجات اللي الواحد لازم يراعيها في بيت بـ يفرشه هو ان الأثاث اللي بـ يفرش بيه البيت يكون متين ومعمول من خامات جيدة تعيش معاه. الأثاث اللي في «ستار وود – Star Wood » معمول من الزان والكونتر زان وبالتالي بـ يضمنلك الجزئية دي.

المحل اللي موجود في مركز محلات الأثاث حالياً في مدينة نصر بمنطقتينه السادسة والسابعة وأماكن تانية، ليه مصانع في القاهرة بقى له زمن وبالتالي كل منتجاته صناعة محلية بإستثناء كام ترابيزة متنطورين في المكان.

الأذواق ستيل مع بعض اللمسات المودرن وتميل للشعبية وده واضح في ديكور المكان نفسه. فيه قطع مبتكرة ومش تقليدية لكن احنا شعرنا ان أغلب التصميمات فيها حاجة ناقصة. كان مثلاً فيه مكتبة (7000 جنيه) عبارة عن أربع ضلف، كل إتنين على مستوي مختلف من الأرض وجزء متعلق على الحيطة فوق الجزء السفلي، وممكن وضعهم فوق بعض حسب المساحة وفي الحالة دي بـ يبقى شكلهم وحدة واحدة، لكن الجزء العلوي كان الخشب اللي في خلفيته اسود على عكس البني الفاتح اللي في الوحدات التانية، وده خلَّى المكتبة مش متناسقة مع بعضها.

أوض السفرة والنوم كانت أسعارها بـ تتراوح ما بين 17 ألف لـ21 ألف تقريباً وكلها معمولة من الزان للشاسيه والكونتر للقشرة، وكان باين عليها متانتها. عندهم جوة كمان كتالوج للأوض المش معروضة (ودي بعضها قديم وتقليدي بزيادة) وممكن يجهزولك أوضة مخصوص في 45 يوم.

الصالونات في «ستار وود» بـ تبدأ من 6500 جنيه وكان عندهم صالون ليزي بوي بحوالي 13 ألف جنيه، فيه كنبة 2 وكنبة 3 وفوتيه. وفوتيه الليزي بوي لواحده كان بـ3800 جنيه تقريباً. وكانوا عارضين كنبة ركن متغطية بالشاموا وعليها عرض بـ4600 جنيه، واللي متغطية كتان بحوالي 6300 و5700 من غير القماش (وعلى فكرة الكتان بـ يستحمل والأفضل لو انت مش ناوي تغير بسرعة) وممكن تختار لون القماش وبـ تستلم الكنبة باللون اللي اخترته بعد 15 يوم.

الترابيزات اللي في المكان كلها ماليزي - على حسب ما قاللنا المسؤول عن البيع في المكان - واسعارها بـ تبتدي من 1600 جنيه.