في شارع لبنان الحيوي جداً في منطقة المهندسين أحد فروع سلسلة محلات بصريات «سي & كو – C & Co» اللي إنتشرت بشكل كبير في فترة قصيرة. فروع في مصر الجديدة ومدينة نصر وداخل كل المولات المعروفة، وكل الفروع ليها نفس التصميم  والديكور من جوة تقريباً.

واجهة المحل باللون الأبيض واللوجو المميز مرسوم باللونين الأحمر والأبيض على الخلفية باللون الأزرق. المدخل إزاز والكونتر بـ يكون أول ما تدخل المحل على اليمين، وباقي أركان المحل وجدرانه كلها عليها استاندات معروض عليها النظارات والشنابر.

بعد المدخل بـ تنزل درجتين سلم عشان تدخل مساحة مربعة تعتبر هي مكان العرض الرئيسي في المحل وطبعاً كل حيطة عليها مراية وكل ستاند عليه بوستر بتاع ماركة معينة بس الحقيقة أن مش كل النظارات تحت البوستر ده على نفس الستاند بـ تبقى من نفس الماركة، ماعدا ستاند «Police» وصورة "تامر حسني" نجم دعاية الشركة في الشرق الأوسط حالياً على البوستر اللي فوق الستاند؛ كل النظارات والشنابر هنا «Police» فعلاً. وأسعارها بـ تبدأ من 1500 جنيه لحد 2500 جنيه.

كل الماركات العالمية تقريباً موجودة، بس لفت نظرنا موديلات ماركة «Ermenegildo Zegna» الإيطالية الكلاسيكية بألوانها الأسود والبني، واللي متصممة عشان تليق أكتر مع البِدل والملابس الـ (Semi – Formal) وكان سعر واحد من موديلاتها اللي عجبتنا قوي 2500 جنيه.

بما أن مفيش حد يحب يدخل محل بصريات وما يلاقيش نظارات «راي بان – Ray Ban» فيه ستاند كبير عليه كل موديلات 2011 من الماركة المفضلة عند المصريين وأسعارها بـ تبدأ من 1000 جنيه وأنت طالع.

فيه موديلات كتير زي «D&G» و«GUCCI» و«Fossil » و«Chanel» و«Bvlgari» وكلها بموديلات ترضي جميع الأذواق، الكاﭼوال بزيادة والوقور بزيادة والمعتدل، وكلها معاها الضمانات بتاعتها. وفيه من نفس الموديلات دي شنابر طبية شيك قوي وطبعاً فيه تركيب عدسات وبـ يختلف سعرها حسب الموصفات اللي العميل بـ يحددها، بس هم بـ ياخدوا الكشف الطبي ويعملوا العدسات الطبية فوراً.

الخدمة جيدة بس إحساس إن فيه حد ماشي وراك في كل ركن في المحل ممكن يفقدك الشعور بالراحة في إنك تتفرج وتجرب الموديلات براحتك، موظفين البيع فاهمين ومتعاونين جداً، بس بـ يكون أفضل لو وقفوا على مسافات كافية من العميل وينتظروا لو هو سأل على حاجة يمدوه بالمعلومة. عموماً هي دي سياسة المحل في خدمة العملاء وبـ تختلف من مكان للتاني.

أثناء زيارتنا للفرع كان فيه عرض ظريف هو أنك تجمع الأرقام الفردية لتاريخ ميلادك وحسب الرقم الناتج بـ تاخد بيه خصم، يعني لو المجموع 50 مثلاً بـ تاخد خصم 50 % وهكذا. وده مستمر حتى نفاذ الكمية وعلى موديلات معينة، وفيه طبعاً ماركات خارج كل العروض وأسعارها خيالية ودي موضحة في قائمة محطوطة على الكاونتر عشان ما تبنيش آمال قبل ما تدخل المحل.

«سي & كو – C & Co» سلسلة محلات بصريات هـ تلاقي فيها كل اللي تتخيله في عالم النظارات وبموديلات السنة اللي إحنا فيها وموديلات السنين اللي فاتت بأسعار أقل شوية.