لو سيرة الترتر والخرز والدانتيل بـ تخليك عاوز تحط إيدك على أقرب إبرة وخيط، يبقى هـ تنبسط من موضوعنا النهاردة.

في شارع شهاب الزحمة، هـ تلاقي محل صغير جنب قبنوري، اسمه «النمرسي». «النمرسي» عيلة تجار خردوات أبًا عن جد في الموسكي بالأساس وقدروا أنهم يتوسعوا بتجارتهم وبقى لهم أكثر من فرع في أحياء كثيرة.

وأنت داخل هـ تلاقي على شمالك ويمينك أرفف عرض مليانة برطمانات فيها ترتر، وألماظ ولولي وقروش للتطريز، حاجات ثانية كثير بـ تلمع. الترتر والألماظ (وده ممكن يبقى بلاستيك أو زجاج حسب المتوفر) بـ يتباع بالجرام. جرام الترتر بـ 25 قرش وألماظ من 2 جنيه. (وفي الأحجام الكبيرة ممكن يتباع بالواحدة).

سلاسل ذهب وفضة فلصو متعلقة من السقف وجنبها فيه لولي كبير بألوان الطيف، لما بـ تدخل أكثر داخل المحل هـ تلاقي سوست بألوان كثيرة جدًا وكمان أثواب دانتيل. فيه بقى علب حليات وبادجات بـ تتخيط على الملابس، فيه منها عليه لولي أو ترتر وغير كده كتير. فيه كمان مجموعة ورد متنوعة، من الصغير الجميل للضخم المتكلف بالجليتر والريش.. إلخ السعر المتوسط للأصناف دي 5 جنيه.

وفي آخر الممر فيه مكان متخصص للأزرار، وعلى فكرة فيه ناس غاويه زراير، وبالنسبة لهم الموضوع بـ يفرق قوي! المكان مرصوص فيه علب أزرار بكل الأشكال والأحجام، لو بـ تدور على زرار ذهبي ضخم عليه علامة فرساتشي أو زرار قميص عاج بسيط هـ تلاقيه عند «النمرسي». أسعار الأزرار بـ تختلف مع الخامات المستخدمة فيها وهـ تلاقي منها الرخيص جدًا ومنها بـ يوصل سعره لـ15 جنيه للواحد والغالي في الغالب بـ يبقى السواريه وبـ يكون فيه ألماظ أو كريستال. وعندهم أثواب مغرية من الستان والترتر المتطرز والدانتيل وبطانة وكردون قماش منقط. الكردون أسعاره بـ تبدأ من 50 قرش للمتر والتُل من 2 جنيه ويزيد.

لو كل ده مش كافي أنه يرضي رغبتك في الخياطة بإبداع وجراءة، فيه كمان ريش أسود أحمر، أبيض، وأزرق. غير حاجات المحترفين والغاويين في احتياجات الخياطة الأساسية من إبر لخيوط كل الألوان، لتباشير وأقفال أعقاد ومسدسات شمع.

للأسف البياعين في المكان كانوا متجاهلين الزبائن تمامًا، فبـ ننصحك أنك ما تعتمدش عليهم وتدور على حاجتك بنفسك.

الحاجة أه رخيصة بس خلي بالك وأنت بـ تشتري ممكن فرق في الخامات ما تاخدش بالك منه يفرق جامد في السعر. وممكن تسرح وتلاقي نفسك دافع 100 جنيه في شوية زراير وخرز. ولو محظوظ ممكن يبقى صاحب المكان قاعد ويعمل لك خصم كبير. هو مش في رخص الموسكي ولا زنقة الستات لكن قربه وسهولة الوصول له معوضة فرق الأسعار، وهـ يسعفك لو نفسك تزين فستان أو بلوزة بسرعة وتخليها مميزة ومفيش وقت تنزل الموسكي.