أغلب الناس لما بـ ييجوا يفرشوا بيتهم بـ يكون أمامهم اختيار من اثنين: إما يفرشوا مودرن أو ستيل. بس ليه ما نأخذش أحسن ما في الاثنين؟ لو نفسك تحاول تعمل الخليط المتميز ده٬ روح «كرداني» في مصر الجديدة. المحل الصغير ده قدر يعمل دمج بين المودرن والستيل بنجاح باهر.

أول ما هـ تدخل المكان هـ تشوف تزاوج المودرن والستيل فورًا، خداديات أقمشتها بدوي محطوطة على فوتيه كبير ومريح. ورق بردي مكتوب عليه بخط اليد عليه مبروز في براويز مودرن ضخمة عاملين توازن هائل بين عملية الأثاث المودرن والتفاصيل المصرية التقليدية.

كرداني عنده نجف رائع، وغالبًا أول حاجة هـ تلاحظها في المكان النجفة العربي القديمة المتعلقة في غرفة العرض الرئيسية، ده غير المصابيح العربية ومصابيح أخرى بـ تعطيك إيحاء أنها من القاهرة القديمة اللي مُوزعة في أكثر من جزء في المكان٬ وبجانب ده فيه مصابيح معاصرة براقة وانسيابية.

فيه ترابيزات خشب مُزينة بحليات نحاس ملحومة في أركانها، وفيه بعض ترابيزات الصالون هـ تلاقي ورد بسيط جدًا مرسوم بمثلثات فـ أعطى لمسة مميزة وجديدة لقطعة أثاث خشب بسيطة، فيه كمان ڤازات٬ وزجاجات عطر وطفايات شكلها مختلف جدًا على الترابيزات.

الحوائط مغطاة بلوح عبارة عن جمل مكتوب عليها عبارات كلها تفاؤل بالعربي المخطوط باليد٬ ومنها مثلاً: "حب الدنيا تحبك"٬ وبعض الآيات القرآنية، ومعلق على الحائط عند السلالم عقود بدوي كثيرة مبروزة ولازم تأخذ بالك منهم٬ الواحد منهم ممكن يجعل أي حجرة معلق فيها تحفة فنية.

الموضوع بـ يحلو أكثر لما بـ نعرف الأسعار، أسعار كرداني حلوة! النجف الكبير من 2000-3500 جنيه والترابيزات الصغيرة اللي أركانها مُزينة بالنحاس بـ1750، والكرسي بـ550، والإكسسوارات الثانية زي البراويز المنحوتة والماسكات الأفريقية والڤازات كلها تحت الـ500 جنيه.

الواضح أن كرداني بـ يعرف يقدر الثقافات المتنوعة اللي ألهمت الفن القاهري على مر العصور، وعنده من الصواني النحاس لأشكال هندسية منحوتة لماسكات أفريقية ألوانه متعددة، من الآخر كرداني رجع القديم موضة ثاني.