المهندسين طول عمرها مكان مثالي للتسوق والتمشية، محلات لكل حاجة وأي حاجة، خصوصًا الملابس والكافيهات، المرة دي هـ نتكلم عن محل إكسسوارات منزلية وأثاث اسمه «أول إن وان –All In One».

موجود في شارع محي الدين أبو العز، وواضح أنه متميز فعلاً وعارف هو بـ يعمل إيه، الواجهة نوافذ زجاج طويلة وعليها إضاءة مودرن والإكسسوارات معروضة بشياكة خلف الزجاج.

من أكثر الحاجات اللي عجبتنا لما دخلنا المحل أن موظفين البيع كانوا واقفين وعلى استعداد لتقديم المساعدة لو احتاجنا، ومع ذلك كانوا واقفين على مسافة كافية وسابونا نتفرج براحتنا لحد ما إحنا نسألهم.

على الحوائط المقلمة المصمتة للمحل معروض مرايات غير تقليدية (أسعارها بـ تبدأ من 130 جنيه) وشوية لوحات زيتية، وكل ركن في المحل منسق بذوق رفيع.

وضمن المعروضات الفريدة كان فيه ساعة حائط وهي قطعة ديكور فنية في نفس الوقت، هي عبارة عن قاعدة معدنية دائرية متينة طالع منها 12 عامود من المعدن المرن عليها من فوق أرقام الساعة والعقارب بـ تلف على القاعدة وطولها حوالي متر تقريبًا، وسعرها كان معقول (517 جنيه).

تحفة فنية ثانية هي أباﭼورة ما شفناش شكلها في أي حتة وكان سعرها 900 جنيه، قاعدتها من الرخام الصافي ولها عامود معدني مقوس والجزء العلوي على شكل قبة والتصميم كله لازم يثير حواسك الإبداعية.

لو بـ تدور على كراسي أو كنبات لفردين «Loveseats» هـ تلاقيها بأشكال كثيرة مودرن ومعاها مخدات مريحة، والكنبات نفسها منخفضة وقريبة من الأرض، فيه كنبات وركنات عليها أشكال تمويهات نباتات وتدريجات باللون البنفسجي والليموني ودي أسعارها 16000 جنيه لو رُكنة كاملة أو 6000 جنيه لو كنبة لفردين.

فيه كمان ترابيزات بـ تكون مُلحقة بالركنات أو قطعة منها وسطحها بـ يكون طبقتين، ودي أسعارها تقريبًا 600 جنيه، الترابيزات مصنوعة من الخشب الغامق وواضح أنه سميك وثقيل والجزء السفلي ينفع يُقدم عليه مشروبات وينفع كـ رف للكتب وهكذا.

«أول إن وان» هائل لو كنت بـ تدور على قطعة إكسسوار جديدة ومميزة تضيفها لبيتك، أو هـ تجيب لحد غاوي حاجات مش عادية هدية جواز، جرب خذ جولة في المحل ومش هـ تندم.