لما بـ نيجي ندور على لِبس٬ خصوصًا لو رجالة٬ بـ نبقى عاوزين حاجتين: أن اللبس ده يكون عملي وشيك. وكمان لما بـ ندفع فيه فلوس لازم جودته تكون عالية ويقعد أكبر مدة ممكنة حالته كويسة. بفروعه حول القاهرة في كل حتة «تمبرلاند - Timberland» بـ يوفر لك هدوم فيها المواصفات المطلوبة.

أول حاجة بـ تيجي على بال الواحد لما بـ يسمع «تمبرلاند» هي البوتات الجلد البني الجملي اللي لها كعب سميك وحز حوله غامق. لكن النهارده في الفرع اللي زرناه واللي موجود في الجزء القديم من «سيتي ستارز – City Stars» كان البوت المشهور به «تمبرلاند» مُهمش لحد كبير في آخر المحل خالص وكان بـ 1095 جنيه.

أول ما بـ تخش المحل على شمالك هـ تلاقي أحذية شيك أكثر من البوت التقليدي المشهورة به الماركة. ده طبعًا بعد ما ترحب بك أجواء المحل اللي هـ تحسسك أنك رايح تستكشف غابة أو مغامرة في الصحراء (هو متخصص ملابس «أوت-دور» يعني مخصصة للرحلات أو ما شابه). فيه جِزم جلد كلاسيك برباط٬ وموديلات سمارت كاچوال٬ وجزم كوتشي. ودول أسعارهم بـ تتراوح من 550: 700 جنيه. وعلى فكرة الجزم بتاعتهم ثمنها فيها٬ من النوع اللي بـ يعيش ويستحمل (مش يفتح بقه بعد لبستين زي حاجات كثيرة من اللي في السوق٬ أو يعذب لك صوابع رِجلك!).

ومع أن الجزم بالنسبة للجودة أسعارها معقولة إلا أن باقي منتجات المحل غالية. قمصان كتان نصف كُم بـ 749 جنيه٬ وبنطلون چينز بـ400 جنيه. لكن الحق يُقال الجودة بتاعة القماش باينة٬ التقفيل مظبوط والقَصة حلوة.

وبالرغم من أن 500 جنيه ثمن كثير قوي على بعض موديلات القمصان٬ إلا أن من موسم للثاني أسعار القمصان الشيك اللي قماشها رائع بـ تنزل لتحت الـ 300 جنيه والتي شيرتات بـ تنزل لـ169 جنيه٬ وساعتها بـ يكون معقول لحد ما لو حطينا في الاعتبار الجودة والستايل.

جنب اللي اتكلمنا عنه في لبس كاكي٬ بنطلونات وشورتات بجيوب من الجنب وچيليهات. فيه قسمين حريمي وأطفال صغيرين في «تمبرلاند». الحريمي فيه شوية أحذية موديلاتها قديمة وتقليدية٬ وأسعارها أقل من أسعار الجزم الرجالي٬ بس بوجه عام القسم صغير ومافيهوش حاجات كثير، الأطفال فيه مجموعة تي شيرتات وسالوپيتات ألوانها مبهجة بحوالي 150 جنيه. ده بالإضافة لكوتشيات وصنادل.

مع أنه غالي شوية٬ «تمبرلاند» عنده تشكيلة هائلة من الملابس اللي جودتها عالية للعائلة.