النجاح والشهرة اللي حققها «رافين - Ravin» في الفترة الأخيرة والفروع المنتشرة في القاهرة والمحافظات إن دلت على شئ فهي بـ تدل على ثقة الشباب في معروضات المحل الكاجوال بزيادة، والأسعار المنافسة اللي بـ تُقدم بها.

رحنا فرع «رافين» اللي في عمارات العبور في طريق صلاح سالم، المحل شيك جدًا من بره ومكون من دورين: الأرضي للملابس الرجالي والدور العلوي للحريمي، والديكور مطرقع والحوائط عليها إكسسوارات كثير وبوسترات، والإضاءة هادئة وقليلة، وكانوا مشغلين أغنية هاوس ظريفة معمولة مخصوص للمحل بـ تتكرر فيها كلمة "Ravin Jeans". طريقة عرض الملابس مثالية وما تخليش الناس تتلخبط، وسهل أنك توصل لأي حاجة أنت بـ تدور عليها بنظرة سريعة على الأستاندات والأرفف.

وقت زيارتنا كان المحل عامل تخفيضات تصل لـ 70 % والأوكازيون مستمر لحد بداية موسم الخريف ووصول المعروضات الجديدة، وبما أن الأسعار أصلًا معقولة في الأيام العادية، أيام التخفيضات الأسعار بـ تبقى مغرية جدًا وممتازة بالنسبة لجودة الملابس وموديلاتها.

الجينز الرجالي أسعاره بـ تبدأ من 150 لحد 190 جنيه حسب الستايل والخامة، طبعًا موجود الـ Straight العادي والـ Skinny بكل الألوان، ماعدا اللون الأزرق الغامق اللي كنا بـ ندور عليه! لكن المقاسات كلها متوفرة ودي ميزة مش موجودة في محلات كثير. القميص الرجالي الكاروهات مسيطر على الأرفف في «رافين»، كل أحجام الكاروهات وألوانها، بأكمام طويلة ومن غير أكمام، أسعارها بـ تبدأ من 100 جنيه بعد التخفيضات. التي شيرتات من أول 50 جنيه لحد 120 جنيه، موديلات مطرقعة ونقشات غريبة وكرنفال ألوان، وفي نفس الوقت فيه موديلات البولو التقليدية بنقشات بسيطة. فيه طبعًا إكسسوارات زي الأحزمة الجلد والحافظات (60 جنيه) وعجبنا جدًا موديلات الأحذية رغم أن التشكيلة مش كبيرة، وأسعارها كانت من 150 لـ 190 جنيه.

الدور العلوي المخصص للملابس البناتي المعروضات فيه أكثر طبعًا، طول عمر ملابس البنات فيها أفكار وأشكال أكثر، والوضع مش مختلف في «رافين»، جينز وبنطالونات الصيادين الواسعة (160 جنيه) بألوان البيج والأبيض والموﭫ، وباديهات عليها "علامة السلام" ووجوه مشاهير وستايل سبعينياتي خطير بأسعار وهمية، بـ تبدأ من 50 جنيه لحد 110 جنيه. فيه طبعًا شوية موديلات تقليدية بس محدودة قوي في المحل، بس علشان يحاولوا يرضوا كل أنواع الزبائن وما يخرجوش حد زعلان.

الإكسسورارت فيها شنط رياضية بناتي بألوان ساخنة جميلة (60 جنيه) وفيه شنط حريمي حجمها كبير (80 جنيه) والإيشاربات الغجرية المزركشة كانت تشكيلة مش كبيرة لكن ظريفة (40 جنيه).

الخدمة سريعة في المحل وهـ تحس براحة نفسية وأنت بـ تتفرج وبـ تجرب الملابس، علشان ما حدش بـ يطاردك وأنت بـ تلف في المحل، ولو سألت عن أي معلومة بخصوص الخصومات أو بضاعة إيه هـ تيجي قريب هـ يقولوا لك معلومات تفصيلية، وهـ يطلبوا رقم تليفونك علشان يعرفوك أول بأول لو فيه جديد في المحل.

"رافين جينز" له شخصية مميزة وخلاص قدر يربي زبون، والتخفيضات اللي بـ يعملها طول السنة بـ يخليه خيار أساسي لما نقرر ننزل نعمل شوبنج في أي حتة في كايرو، علشان فروعه الموجودة في كل حتة.