ممكن نقول عليه مول صغير، أو محل ملابس عملاق، لأنه واخد أول دورين في عمارة ضخمة شيك جدًا أمام البوابة الرئيسية للميريلاند في شارع الحجاز في مصر الجديدة، «ماكس» بـ يفكرنا بمحلات «عمرافندي» في الملابس زمان و«H&M» حاليًا في سيتي ستارز. صاحب سلسلة المحلات هندي الجنسية، وبدأ المجموعة بفرع رئيسي في دبي وبعد كده إنطلق بفروع في معظم الدول العربية زي الأردن والكويت والسعودية وقطروالبحرين ولبنان والسودان وآخيرًا مصر،  وبسهولة هـ تلاحظ الطابع الخليجي للمحل خاصة لما تسمع الإذاعة الداخلية للمحل باللهجة الإماراتية المميزة، ولما تشوف بعض موديلات اللبس غير المألوفة في مصر واللي بـ نشوفها أكثر على الخليجيين لما بـ يكونوا في مصر.

المحل منظم جدًا، كل ركن مخصص لحاجة معينة، وبشكل عام الدور الأرضي للملابس الرجالي والدور العلوي للسيدات، وفيه جزء خاص لملابس الأطفال ومستلزماتهم في الدور الأرضي. القسم الرجالي فيه كل حاجة ممكن تتخيلها، من أول ملابس البيت والبيجامات الكلاسيكية (أسعارها من 80 لـ 100 جنيه) والملابس الرياضية، مرورًا بالجينز بكل موديلاته وتفصيلاته وألوانه، ولازم نقول أن «ماكس» مميز بتشكيلة الجينز اللي عنده، وسهل تدخل المحل للفرجة بس تطلع وانت شاري بنطلونين أو ثلاثة، أولاً لأن الأسعار مغرية جدًا وبـ تبدأ من 80 جنيه (مافيش محل بـ يبيع جينز محترم بـ 80 جنيه دلوقتي) وأحدث موديلات عنده آخرها 160 جنيه وبعد الخصومات اللي هـ تكون لسة شغالة وقت نشر المقال ده بـ توصل لـ 114 جنيه، يعني يا بلاش. التي شيرتات كثير قوي وأشكال وألوان، من أول البولو شيرت العادي لحد التي شيرتات الواسعة بتاعة مغنيين الراب وفيه طبعًا الموديلات العادية بكل الألوان، والخامات كويسة جدًا والأسعار بـ تتراوح بين 50 لـ 100 جنيه وبرضه ممكن تنزل عن كده في التخفيضات (مكتوب هناك "تنزيلات"..خليجي بقى). في آخر الممر في الدور الأرضي ركن الملابس الرسمية والبدل والقمصان الكلاسيكية، البنطلون القماش بـ يبدأ من 110 جنيه وموجود بكل الألوان الوقورة زي الأسود والرمادي والبني والكحلي، وبـ يكون فيه أقلام طولية رقيقة وخامته جيدة جدًا، والقمصان بـ 130 جنيه والكرافتات بين 30 لـ 50 جنيه ولاقينا الموديلات الرفيعة بأسعار أقل من أي محل تاني. فيه ستاند كبير عليه أشكال وألوان من القمصان طويلة وقصيرة الأكمام، وفي «ماكس» الكاروهات بكل أشكالها واخدة حقها بزيادة، بس الخامات والتفصيلات ظريفة وتليق على كل الأجسام والأحجام.

الدور العلوي هو بإختصار مكان لازم أي بنت عايزة تعمل دعم كامل لدولابها تروح عليه، من غير تفاصيل كثير هو فيه كل ما له علاقة بالملابس الحريمي سواء للبيت أو للخروج، موديلات بنطلونات وباديهات كثير جدًا، أي حاجة بـ تشوفي حد لابسها ومش عارفة دي بـ تتجاب منين روحي على «ماكس» وهـ تلاقيها، والأسعار كالعادة أقل من أي محل في أي مول كبير وإن كانت الجودة مش أقل كثير. الملابس الكلاسيكية كمان متوفرة في القسم الحريمي بس الخامات ممكن تكون مش الأفضل. ولفت نظرنا الملابس الرياضية والترينينج سوت الـ 3 قطع بألوان وموديلات تحفة، وسعره كان حوالي 250 جنيه، لكن كل قطعة ممكن تتباع لوحدها.

الأطفال ليهم عالم خاص من الملابس في «ماكس»، حتى عربيات ولعب البيبي موجودة، بـ نرشح قسم الأطفال لأي أب وأم عايزين يجمعوا أكبر قدر من الملابس والأدوات لأولادهم من مكان واحد، ودائمًا نضع في الإعتبار موضوع الأسعار مقارنة بالجودة، وهـ نلاقي «ماكس» بـ يحقق المعادلة دي على طول الخط.

الأحذية والكوتشيات والشنط والأحزمة هي نقطة ضعف المكان، موديلات عجيبة وألوان مهجورة وأسعار مش منطقية، يستحسن ما تضيعش وقتك قدام ستاندات أي حاجة بـ تتلبس في الأقدام. يمكن الإكسسوارات البناتي والمشغولات والأعقاد حلوة شوية (من 30 لـ 50 جنيه) إنما بشكل عام «ماكس» مش بتاع إكسسوارات.

الخدمة جيدة وموظفين المحل لابسين تي شيرتات لونها أحمر ومنتشرين عند كل الأقسام وهـ يساعدوك في موضوع المقاسات والتدوير على حاجة مش لاقيها. «ماكس» لسة ما أخذش حقه من الشهرة والإعتمادية، صحيح رواد مصر الجديدة بقوا عارفينه كويس، لكن المحل يستاهل يكون له زبائن من مصر كلها، لأن النوع ده من المحلات بـ يوفر وقت ومجهود وفلوس، ولو أذواق الحاجات هناك عجبتك هـ تلاقي نفسك زبون دائم وبـ ترشحه لكل معارفك.