لو كنت فاكر أن حي الزمالك المفعم بالحياة اكتفى بالمحلات اللي فتحت فيه لحد دلوقت تبقى غلطان! المحل ده موجود في شارع البرازيل الصاخب والسريع في الزمالك أمام «نولا كب كيك – Nola Cupcakes»، محل صغير لكن مدجج بإكسسوارات المنازل وأغطية السراير ومستلزمات المطبخ.

فيه تشكيلة كبيرة جدًا من إكسسوار البيت ماركات مستوردة زي: "إكيا – IKEA" وبـ تتضمن أغطية السراير والأباجورات وحافظات الكبايات أو الحلل السخنة وكمان الأطباق، والأباريق ومستلزمات المطبخ زي براد الشاي والمنخل وألواح التقطيع. أجمل حاجة في المحل أنه على قد الجيب: الماج بـ يبدأ سعره من 10 جنيه، الأطباق سعرها ما بين 25 لحد 60 جنيه وبـ توصل لسعر 160 جنيه لو طقم على بعضه، مستلزمات المطبخ بـ يتراوح سعرها ما بين 70 لحد 200 جنيه وفيع بعض القطع غالية شوية زي طقم سكاكين المطبخ اللي ما بين 65 لحد 200 جنيه. المنتجات على الموضة ومودرن وجودتها جيدة، ودي من الحاجات المهمة اللي بـ يدور عليها أي حد بـ يشتري. كمان عندهم هناك مرايات مطرقعة بإطارات أشكالها مختلفة سواء اللي فيها جانب فني أو المودرن علشان تكون إضافة جميلة لبيتك.

في رأيى الناقد كاتب الموضوع أكثر حاجة معلمة في المحل هي أرفف الأحذية وأرفف اللبس ومصنف الملابس اللي ممكن توسعها وسعرها 100 و120 و160 جنيه على التوالي. رف الأحذية ومصنف الملابس معمولين من قماش لونه "أوف-وايت" وبستاند خشب فأعطى للشكل نهائى إحساس مودرن جنان، ومصنف الملابس ممكن يستخدم أنك تصنف هدومك في سلة كبيرة قبل الغسيل، وكمان عندهم سلة معمولة من القش بمختلف درجات البني ممكن تستخدميها في أماكن كثيرة في البيت.

"هوم-هاوس أكسيسوريز" عندهم كمان تشكيلة من الأباجورات وأستاندات إضاءة لكل الأذواق، بداية من إضاءة السرير الجانبية التقليدية اللي هـ تكلفك حوالى 100 جنيه وفيه كمان لمبات IKEA وممكن توصل أسعارها لحد 800 جنيه تقريبًا بناءً على الحجم والخامة المصنوعة منها، كمان هـ تلاقي هناك ساعات حائط متعددة منها اللي فيه علامات نوادي كرة قدم مشهورة زي الأرسينال وتشيلسي (45 جنيه)، وفيه اللي ممكن يوضع في حجرات نوم أطفال (350 جنيه) وأشكال ثانية عليها شغل فني على الإطار بتاع الساعة (حوالى 250 جنيه).

روح هوم-هاوس أكسيسوريز لو عاوز تجيب مستلزمات مطبخك وإكسسوار لبيتك بأسعار معقولة، أكيد هـ تخرج من المحل وأنت لاقي حاجات عاجباك وحلوة، بس أهم حاجة اعمل حسابك تعطي للمحل ده شوية من وقتك علشان تعرف تدور كويس وسط زحمة الحاجات اللي في المحل.. أكيد هـ تلاقي حاجات حلوة تأخذها.