مافيش أماكن كثير ممكن تلاقي فيها أدوات مطبخ عملية من غير ما تحس أنها هـ تعيش آخرها شهرين ثلاثة وبعد كده تبقى غير صالحة للاستخدام. فرع «زهران - Zahran» في المهندسين موجود في شارع سوريا، وبـ يلعب دور مهم في إعادة الثقة للمنتج المصري وخصوصًا منتجات التيفال. المحل بـ يقدم كل الأدوات والإكسسوارات الخاصة بالمطبخ.

كان أول مرة لنا نشوف الكم ده من الحلل والطاسات معروضة في مكان واحد، معظم المعروضات تيفال طبعًا، مرصوصين في ركن بعيد ناحية اليمين حسب الحجم والوظيفة. العرض مركز أكثر على طاسات التيفال اللي مش بـ تخلي الأكل يلصق فيها، وفيه مجموعة من الطاسات المثلثة الشكل مرصوصين كان سعرهم 28 جنيه.

فيه ستاند في آخر المحل عليه مجموعة من الأواني اللامعة بأسعار معقولة جدًا، وما تركزش في كلمة "صنع في الصين" المكتوب عليها قوي وركز في كلمة "ستانلس ستيل". فتاحة علب كلاسيكية بـ 5 جنيه، مجموعات من أكواب الشرب بأسعار من 18 لـ 50 جنيه، وفيها عدد كبير من الأكواب.

هرمين من حلل الطبخ بأحجام ضخمة جدًا، أكبر واحدة بسعر 540 جنيه وقطرها حوالي 50 سم، ممكن تسوي فيها خروف يعني. وفيه مصفاة معدنية عملاقة بـ 480 جنيه موجودة على واحد من الهرمين اللي قلنا عليهم، وإحنا مش قادرين نفهم مصفاة بالحجم ده ممكن تستخدم في إيه؟

فيه ركن ثاني للرفايع والحاجات المتنوعة اللي مالهاش علاقة ببعض. مجموعة من ساعات الحائط الكبيرة اللي شكلها غير تقليدي بأسعار ما بين 220 و 280 جنيه. وفيه ورود بلاستيك للزينة وعمومًا المعروضات مش هي الأجمل لو ناوي تكمل بها ديكور بيتك لكن ده ما يمنعش أنها ظريفة ومناسبة جدًا لأي مطبخ.

الأجهزة المنزلية ممكن تبقى أغلى شوية من أي محل عادي، لكن هـ تحس بالراحة والرضا وأنت بـ تتسوق في «زهران» وده له ثمن. الموظفين فاهمين جدًا خصائص المنتجات المعروضة وشروط الضمان وممكن يساعدوك ويرشحوا لك أدوات معينة دون غيرها، شئ هائل لكن الأفضل أنهم ما يقعدوش يلفوا وراءك في المحل.