لو فيه حاجة واحدة بـ تحبها الستات فأكيد هى الفساتين، كبرنا وإحنا بـ نتفرج على أفلام فيها الأميرات لابسين فساتين رائعة وهما نازلين على السلالم الفخمة، ودلوقتي كل ما نشوف نجمة أو فنانة في في حفل ماشيين على سجادة حمراء ولابسين فساتين سهرة بملايين الدولارات بـ نكون غيورين جدًا، للأسف فى الواقع اللى إحنا عايشينه ما نقدرش نعمل كده، ولكن لما بعض صديقاتنا بـ يتزوجوا بـ نلاقيها حجة أو فرصة أننا نلبس فستان، ده غير أن كل البنات منتظرين لحظة شراء أهم فستان فى حياتها.. فستان الزفاف.

«برونوفياز - Pronovias» سلسلة عالمية متخصصة في فساتين الزفاف والسهرات، وسلسلة المحلات دي فى مصر لها ثلاثة فروع: الأولى فى الإسكندرية، والثانية في سيتي ستارز، والثالثة فى المهندسين وده الفرع اللي قررنا نزوره.

"برونوفياز" موجود بالقرب من "بول & بير – Pull & Bear" وأمامها محل "لاكوست - Lacoste" في شارع لبنان بالمهندسين، المحل مكون من دورين ومليان فساتين، على الرغم من أن موديلاته على أحدث صيحة لكن ما كانش كلهم حلوين، هى مسألة أذواق فى الآخر لكن فيه موديلات كان شكلها بشع، كان فيه واحد منهم كان فيه ريش كثير لو لبستيه هـ تبقى كأنك كتلة ضخمة مغطاة بالريش.

"برونوفياز" غالى فى أسعاره إلى حد ما، اختارنا نتفرج على فستان تصميمه رقيق وصُدمنا لما شفنا السعر على الورقة الملحقة بالفستان لقينا 8600 جنيه، فيه فستان ثانى مرصع بالمجوهرات لونه أسود كان ثمنه 5250 جنيه، كان فستان جامد جدًا بطبقات من الشيفون ومجوهرات محطوطة بحرفية ولكن للأسف مازال غالى جدًا، اختارنا فستان أزرق ثانى وكان فيه خرز تركواز على الوسط بـ 7190 جنيه.

أجمل فستان شفناه كان مستوحى من فساتين الفلامنكو، الفستان كان له جيبونة منفصلة مصنوعة من عدة طبقات، الفستان كان ثقيل قوي وكان شكله مستحيل أننا نعرف نتحرك داخله، تحمسنا شوية لما قالوا لنا أن عليه خصم 50%، ولكن للأسف كان ثمنه 6125 جنيه وبالتالى هو لسه غالى برضه بالنسبة للناقد كاتب المقال بعد الخصم. بصينا كمان على فستان زفاف، كان جميل جدًا ولونه "كريمي" باللآليء بـ 22.700 جنيه، وممكن تحطي "رابطة شعر" مرصعة بالجواهر علشان تكملى الشياكة، أرخص واحدة سعرها 1450 جنيه.

ممكن يكون "برونوفياز" غالى، لكن أنت بـ تحصل على خدمة جيدة للفستان كمان، لو أشتريت فستان من عندهم هـ يضبطوه على مقاسك بالضبط، ولو عاوزة بوليرو ولا شال يتناسب مع الفستان بتاعك هـ تلاقى اللي شغالين هناك ودودين ومتعاونين معاكي.

لو الفلوس معاكي مش مقصرة ومحتاجة تجيبي فستان لمناسبة خاصة "برونوفياز" اختيار مناسب لك رغم أن ممكن ما تلاقيش اللى على مزاجك دائمًا، لكن لو عاوزة حاجة مهاودة فى الستايل والأسعار ما نعتقدش أن ده المكان المناسب بالنسبة لك.