بـ نشوف كثير مطبوعات ورسومات بالليزر في كل حتة وبـ نبقى مش عارفين دي بـ تتعمل فين أو بـ تُباع منين، خاصة لو النقش كان جيد أو على خامات صعبة زي الزجاج والكريستال. اكتشفنا ركن صغير كده (ما ينفعش نقول عليه محل) اسمه «ليزر وورلد – Laser World» موجود في الدور الثالث في جنينة مول في مدينة نصر، هو عبارة عن كاونتر خشبي عليه كمبيوتر وسكانر ومعدات طباعة وحفر بالليزر وشوية أجهزة كده مش عارفين بـ تعمل إيه، وخلف الكاونتر ده بـ يقعد الموظف المتخصص "اللي إحنا شايفينه فنان فعلًا" وعلى الجدار الخلفي فيه زي فاترينة بـ تعرض عينات من الأعمال المرسوم عليها من الزجاج والخشب والمخدات والقلادات والبراويز.

كل اللي بـ تعمله أنك بـ تعطيهم الصورة المطلوب نسخها على فلاش ميموري أو سي دي (في الأغلب بـ تبقى صورة شخصية) أو بـ تكتب على ورقة اسم باللغة العربية أو الإنجليزية (علشان ما يغلطوش في الإملاء) وتحدد التصميم اللي أنت عاوزه للكتابة من النماذج اللي بـ تعرض عليك، وبـ تنتظر 15 دقيقة فقط لحد ما يتم النسخ وتستلمها وتمشي.

النقش على العُليقات الستانلس الفضية بـ يبقى بـ 40 جنيه لو وجه واحد، و60 جنيه لو وجهين، وبـ تأخذ معاه سلسلة ستانلس برضه لحد ما تشتري سلسلة فضة حقيقية أو ممكن تعلقها في ميدالية المفاتيح. النقش على الخشب بـ 80 جنيه على القطع الصغير (حوالي 10 سم x 20 سم)، وبـ 120 جنيه للقطع الكبير (20 سم x 30 سم). المفاجأة بالنسبة لنا لما عرفنا أسعار النقش على الأطباق الكريستال "اللي هي أكيد مش كريستال أصلي" وأحجامها أكبر من كف اليد بحاجة بسيطة، بـ تبدأ من 250 جنيه وبـ توصل لـ 550 جنيه، غالية جدًا! والحفر بـ يظهر باللون الرصاصي الفاتح على الخلفية الشفافة، وكان معروض بعض نماذج لعينات من دروع المسابقات والهدايا التذكارية والكؤوس الزجاجية المنقوش عليها، شكلها حلو ومعمولة بحرفية عالية، لكن ده لا يبرر السعر المبالغ فيه للحجم الأكبر منها وهو 550 جنيه.

فيه رسم على القماش (خاصة المخدات) والأقلام الخشبية والمجات والأكواب ويمكن يكون فيه خامات ثانية ما خطرتش في بالك لكن لو رحت هناك هـ تلاقي عينات كثيرة وخامات مختلفة.

«ليزر وورلد» أو عالم الليزر بـ يفتح لنا مجال أوسع لاختيار وتصيم هدايا مميزة وخاصة جدًا، ووجب علينا ننقل لكم تجربتنا هناك، ونعرف اللي مش عارف "زينا كده" المطبوعات دي بـ تتعمل فين.