وأنت ماشي على الطريق الدائري في المعادي باتجاه القطامية وبعد مبنى كارفور بحوالي 200 متر، هـ تلاقي مَنزل من الطريق السريع على طريق بطيء ناحية اليمين وأول محل عينك هـ تقع عليه أول ما تنزل من الدائري محل «أديداس أوتلت – Adidas Outlet» أو Factory Outlet وهو منفذ بيع بيافطة سوداء كبيرة عليها لوجو أديداس، وعدد من لوجوهات ماركات ملابس رياضية ثانية. الحقيقة أن المنفذ ده مش لأديداس بس زي ما ناس كثير فاكرة، إنما فيه براندات ثانية ومش كل اللي فيه ملابس رياضية كمان إنما فيه ملابس كاجوال عادية وأحذية وإكسسوارات.

تخفيضات طول العام، مكتوب كده على اللافتات داخل المحل وعلى الزجاج الخارجي بتاعه مكتوب خصم 50% ويصل لـ 70%، والفكرة أن المكان ده عامل عروض وتخفيضات طول السنة فعلاً لأن معظم الموديلات اللي بـ تعرض عندهم بـ تبقى أقدم شوية من المعروضة في باقي الفروع الخاصة بالماركة دي، وساعات الموديلات بـ تبقى أقدم سنة أو أكثر. علشان كده كل الكوتشي والأحذية والتي شيرت والترينينج سوت والبنطلونات الرياضية عليها 2 تيكيت للسعر، واحد الأصلي والثاني بعد الخصم. المشكلة هنا أن فيه معروضات سعرها حتى بعد الخصم ورغم قدم الموديل جدًا يعتبر لسه غالي.

الماركات الموجودة هي أديداس، ريبوك Reebok، أحذية جيوكس Geox، تمبرلاند Timberland، كروكس Crocs وليـﭭايز Levi's وQuiclsilver. الدور الأرضي مخصص للملابس الرجالي والعلوي للأطفال والحريمي. الموديلات واحدة تقريبًا في كل الأقسام. تشكيلة ضخمة جدًا من الكوتشي والتي شيرت والسويت شيرت والجينز. في القسم الرجالي ممكن تقعد تلف أكثر من نصف ساعة علشان تتفرج على كل موديلات الكوتشي على وجه الخصوص، أديداس بورش ديزاين وzx 750 وسنيكرز ده غير موديلات خاصة بكرة القدم وكرة السلة وكرة اليد والتنس، والأسعار بـ تتراوح بين 300 لـ 600 بعد التخفيض، وفيه جيرسي فرق ريال مدريد وميلان الأصلية بسعر 300 جنيه وفرق ثانية من اللي بـ تلبس أديداس. ريبوك موديلاته هناك تحفة لكن أسعاره أغلى شوية. من أرخص الموديلات في المحل سنيكرز ليـﭭايز ستاندارد شبه الـ Converse Chuck Taylor بألوان الأسود والأبيض بسعر 250 جنيه، وبعض الموديلات البسيطة والمريحة من ليـﭭايز بنفس السعر. ولما نقول ليـﭭايز يبقى لازم نتكلم عن الجينز باللون الأزرق الأساسي ولكن بقصات مختلفة بأسعار من 260 لـ 500 جنيه، وده نادرًا لما بـ يكون عليه تخفيض لأن موديلاته معظمها أساسية جدًا.

تمبرلاند ضيف مهم جدًا في «أوتلت»، تشكيلة الأحذية بالألوان البني والبيج المميزة برقبات طويلة ومتوسطة وبدون بأسعار من 500 لـ 1000 جنيه، لكن تجربتنا مع تمبرلاند بـ تقول أن دي أفضل حاجة ممكن تستحمل وتعيش معاك لحد ما تزهق منها. موديلات متنوعة رياضية وكاجوال من أحذية كروكس وجيوكس هـ تلاقيها على ستاندات متفرقة في المحل، أسعارها أقل كثير من أديداس وتمبرلاند.

فيه شنط رياضية وكابات وأحزمة ومحافظ من كل الماركات اللي تكلمنا عليها، والأسعار طبعًا أقل من أي فرع ثاني للماركات دي.

لازم تزور «أديداس أوتلت» قبل ما تقرر تشتري أي أدوات أو ملابس رياضية من أي فرع من فروع ماركتك المفضلة لأنك هنا ممكن تلاقي اللي أنت عاوزه وتوفر 200 أو 300 جنيه أنت أولى بهم.