في الدور الثالث في المرحلة الثانية في سيتي ستارز وفي ركن هادئ شوية من المول لمحنا محل جديد ما كانش موجود من شهور قليلة، وهو محل ملابس رجالي اسمه «جيوفاني جالي». لفت نظرنا من زجاج العرض الخارجي أن معظم المعروضات كانت ملابس كلاسيك وبِدل كاملة وبولو شيرت. لكن لما دخلنا المحل اللي مساحته متوسطة لاقينا أنه تقريبًا بـ يبيع كل أشكال الملابس الرجالي من البدلة والبليزر لحد الجينز والتي شيرت العادي وكمان الملابس الداخلية والإكسسوارات زي الأحزمة والأحذية والمحافظ.

البراند ده برتغالي، وطبعًا من الاسم كنا فاكرينه إيطالي، ومالوش أي فرع في مصر غير الفرع اللي في سيتي ستارز دلوقتي. كل المعروضات داخل المحل عليها تيكيت (ﭼيوﭭاني جالي) أو حرفين الـ G جنب بعض. وعرفنا من العاملين بالمحل أن الماركة دي مشهورة بمنتجات الجلد الطبيعي لأن البرتغال أصلًا مشهورة بالمنتجات الجلدية الطبيعية. وفعلًا بدأنا نتفرج على الأحزمة الجلد (200 جنيه) والأحذية (من 500 لـ 700 جنيه) وكانت في منتهى الشياكة وتفصيلاتها مبتكرة جدًا، خاصة الأحذية المصنوعة من الجلد المطفي المكرمش شوية وعليها خياطات بألوان مختلفة من الخارج، كانت شيك جدًا وكأنها معمولة مخصوص علشان البليزرات غير التقليدية اللي شفناها في المكان، زي البليزر اللبني الفاتح بأقلام زرقاء رفيعة (1500 جنيه) واللي لما جربناه في اللبس حسينا أنه بـ يغير شكل الواحد 180 درجة. لون غريب وتفصيلة غريبة بس عجبتنا! نفس الكلام بالنسبة للبدل المصنوعة من الصوف البرتغالي المميز. ما تتخضش من كلمة صوف في الحر ده، هي ملمسها ناعم وخفيفة، وتنفع لأي فصل، بس الخامة اسمها كده. أسعار البدل من 2500 لـ 3000 جنيه، والألوان الموجودة هي الغوامق والأساسية بس، الأسود والرصاصي والكحلي، ما كانش فيه بني أو بيج. بس مرة ثانية التفصيلات ظريفة وكل المقاسات موجودة. الأسعار تقريبًا واحدة بالنسبة للقمصان الكلاسيك والتي شيرت البولو وهي 399 جنيه، كل الألوان موجودة حتى الوردي والبنفسجي، وعليها طباعات أو من غير. غالية حبتين طبعًا؛ بس برتغالي بقى!

كاونتر كبير في وسط المحل معروض عليه ملابس بحر ومايوهات وشورتات شبه الموجودة في Quicksilver وبـ نفس الأسعار كمان وهي 300 جنيه وأنت طالع. الجينز ما لفتش نظرنا قوي في المحل وما حسيناش أن العاملين حتى مهتمين أنهم يفرجونا عليه. لأنهم كانوا مهتمين أنهم يعرفونا كل التفاصيل الخاصة بالمحل وبالمعروضات لأنهم لسه فاتحين قريب وبـ يحاولوا يكسبوا ثقة الزبائن.

«جيوفاني جالي» في النهاية بيت أزياء عالمي بـ ينضم لأخواته الموجودين بكثافة في سيتي ستارز، الأسعار متقاربة مع اللي هـ تلاقيه في Sarar وZara وSpring والموديلات كمان. بس كالعادة بـ نفرح لما نعرف أن براند عالمي جديد فتح له محل في مصر.