واضح أن فيه قاعدة خفية بـ تقول أنك مستحيل تلاقي ملابس سعرها مناسب وفى نفس الوقت ماشية مع الموضة بسهولة من غير ما تلف على القاهرة كلها. كمثال، لو كنت فى محل غالى هـ تدّور وسط حاجات كثير أسعارها غالية علشان توصل لحاجة سعرها معقول، أو فى محل رخيص محتاج تشوف حاجات كثير مش حلوة علشان توصل لحاجة كويسة.

«جاليرى بوهو» اللى لسه فاتح كسر القاعدة دى. وواضح أنه قارى السوق المحلية والأوربية وجمع كل الحاجات الحلوة علشان تبقى جاهزة ومتاحة لسكان هليوبوليس تحت سقف واحد. فى شارع جانبى متفرع من شارع صلاح سالم، وفى مساكن شيراتون، المحل بـ يعرض ملابس على أحدث طراز، وفساتين سهرة، وشنط، وأحذية، وإكسسوارات ومستلزمات منزل لمصممين محليين ومن البلاد المجاورة لنا، بالإضافة لماركات معروفة من أوربا.

أول ما تدخل هـ يقابلك أرفف عليها حاجات متنوعة زى أعواد للحفلات قابلة لإعادة الاستخدام وأعواد الأكل الصينى، أو سماعات ملونة تنفع تتوصل على أى موبايل سعرها 190 جنيه. كل دى قطع لطيفة مش موجودة عادة فى أى مكان ثانى فى القاهرة.

كمان فيه مستلزمات منزل زى مخدات، وقاعدة للكؤوس، وفوط، وصوانى، ومجّات لمصممين مصريين زى "جود"، و"خمسة وخميسة"، و"كايرويد"، إضافة لشموع من "كاندل كوليكشن". مكان لوضع ميدالية المفاتيح على شكل مفتاح خشب من "امسكوا الخشب" كانت لطيفة جدًا، وبرضه مجموعة سكاكين من سبع قطع. كمان عجبنا قفاز من غير صوابع ملون وخامته مقاومة للماء ومعاه مريلة سعرهم 85 جنيه.

القطع المفضلة لنا كانت إكسسوارات لزينب شاهين عليها مصطلحات ساخرة مصرية ولبنانية زى "إيجيبشن هـ يبوسنى" مطبوعة بالعربى على خواتم ألوانها مبهجة وأسعارها بين 50 جنيه و70 جنيه.

إكسسوارات ثانية موجودة لمصممين زى "تاش"، و"لوليسكو"، و"يوكيز"، و"بانجلز" ومصممين ثانيين، مع حاجات ثانية من إكسبريس وبريمارك. كمان فيه ساعات "وى واتش" ومايوهات بيكينى لطيفة وملابس للبحر. تشكيلة متنوعة من القمصان وملابس السيدات معروضة داخل المكان. تى شيرت بيضاء لندى أكرم عليها صورة الممثلة أودرى هيببورن بشريطة وردى فى شعرها مع تعليق مكتوب "البنات الفرحانين هم أحلى بنات" ( 300 جنيه). تى شيرتات ثانية عليها صور مارلين مونرو، وسعاد حسنى وإليزابيث تايلور. قطعة ثانية شيقة عبارة عن مجموعة تي شيرتات قصيرة بدون أكمام من تصميم "بوهو شاركى" عليها تطريز على شكل عين وشنب عاملة تكوين لرجل لابس طربوش (290 جنيه).

معروض كمان فى الجاليرى أشكال مختلفة من الشنط الأنيقة والأحذية والصنادل. شنط بوهو بألوانها المتعددة بحوالى 250 جنيه، وشنط بوهو الصغيرة للبنات تبدأ من 120 جنيه. شنط ثانية من "إل ماك" و"جاى روس" وناعومى هانم بالإضافة لمايكل كورس متاحة برضه. كمان تشكيلة محدودة لكن لطيفة من الباليرينات، والصنادل والشباشب ماركة "أتموسفير" ده غير ماركات أوربية ثانية زى صندل برتقالى مبهج مكتوب سعره 190 جنيه.

غرفه كاملة مخصوصة علشان عرض الفساتين. فساتين سهرة من رفيق زكى معروضة على رف أسعارها بـ تبدأ من 190 جنيه. ورف ثانى عليه فساتين مستوردة من "بى سى بى جى"، و"ميس سيلفريدجس" و"بريمارك".

"جاليرى بوهو" يعتبر إضافة هائلة علشان بـ يعرض تشكيلة كبيرة متنوعة وقطع مرحة، لكن أهم سبب أنه كسر القاعدة الذهبية للتسوق فى القاهرة بأن عنده ملابس شيك وسعرها مناسب، وكل ده فى مكان واحد.