لأننا من عشاق المطبوعات المصنوعة من خامة الفينيل جربنا قبل كده الدوشة بتاعة طلبهم أون لاين وتركيبهم حتة حتة، وإحنا مش متأكدين حتى من الشكل النهائى هـ يطلع إزاى. علشان كده أول ما سمعنا عن "تيمبو" كنا متحمسين لأن أخيرًا ملصقات الفينيل هـ تكون موجودة فى القاهرة من غير مشاكل أو تكلفة زيادة.
فوق مكتبة أ فى شارع الميرغنى فى هليوبوليس، تيمبو فعلاً محل فريد من نوعه فى القاهرة، بالملصقات الفينيل الظاهرة من شباكهم فى الدور الأول والستيكرات اللى بـ توجهك للمحل الراقي. على حسب علمنا تيمبو هو المحل الوحيد اللى بـ يقدم ملصقات فينيل خاصة فى مصر.
بعد ما رحّب بنا مسئول المبيعات، فرجنا على المعروضات الكثير الموجودة فى المحل الصغير. مسئول المبيعات كان منتبه زيادة عن اللزوم، يمكن علشان مش متعود على زباين فاهمين زينا، لكن في المجمل كان مفيد.
العرض الآخاذ بـ يعبر عن الفكرة العامة أكثر من القطع المنفردة، كل الحوائط مغطاة بستيكرات لها أفكار، وأشكال وأحجام متنوعة. أوقات بـ يبقى صعب أنك تقدّر القطع المنفردة بسبب طريقة العرض الفوضوية. امشى شوية للمدخل، هـ تلاقى مطبوعات على شكل كذا تنين صينى وصور سيدات بـ تلفت نظر الزوار. المجموعة المعروضة فيها كل حاجة من أنماط فنون القبائل البدائية لغاية صور متعلقة بالرياضة، ومن فن كتابة الخط العربى لغاية رسومات أطفال حلوين.
كثير من تصميماتهم واضح أنها مستوحاة من أفكار التاتوهات المشهورة زى اللى عليها تنين، والسحالى والورد وأنماط فنون القبائل البدائية. مع أفكار ثانية موجودة زى الطبيعة، والرياضة والموسيقى. بعض التصميمات مناسبة للبيوت، وفيه تصميمات ثانية مناسبة أكثر للمطاعم أو الستوديوهات. رغم مجموعة التصميمات الكبيرة الموجودة عندهم، لكن التصميمات الجديدة قليلة.
تشكيلتهم الخاصة بغرف الأطفال مرحة وألوانها مبهجة، بـ تتراوح بين صور جريئة شوية لطائر الرود رانر road runner والزرافات، لغاية مجموعة أقل حدة شوية للدب بو Pooh. كل الملصقات بـ تُصنع حسب الطلب، وممكن تتعمل بأى حجم وأى لون.
فرحنا كمان أنهم بـ يعملوا تصميمات وملصقات فينيل حسب الطلب. الكتالوج الخاص بهم، واللى بـ يقدموه بفخر موجود فيه مجموعة ملصقات أكثر بكثير من المعرض. وبـ يسهل عرض التصميمات على الزبائن.
المجموعة الأصلية عندهم شاملة ملصقات عليها فن الكتابة باللغة العربية، ودى بـ تضيف لمسة أنيقة على المعروضات المزعجة. كمان عجبتنا الملصقات الأفريقية اللى بـ تتراوح بين الظلال وحتى صور لأدوات.
خاصية ثانية مميزة هى الملصقات الفينيل المضادة للمياه علشان الحمامات وكبائن الاستحمام وحمامات السباحة. سهولة التركيب والإزالة بـ تخليها طريقة لطيفة لإضافة روح جديدة على الأماكن المهملة.
الأسعار بـ تبدأ من 120 جنيه وأنت طالع، على حسب الحجم والتصميم. التصميمات الأصلية عادة تكلفتها بـ تبقى أكثر شوية. تنفيذ التصميم بـ يأخذ حوالى أسبوع للتنفيذ والتوصيل، وكمان بـ يقدموا خدمة التوصيل والتركيب.