سوق جديد للإلكترونيات في الدور الأرضي في السراج سيتي مول في مدينة نصر، موبايل وكمبيوتر ومستلزماته وأجهزة ألعاب زي البلاي ستيشن والإكس بوكس والـ Wii. المكان بقى وجهة ناس كثير من زبائن التكنولوجيا، وممكن نشبهه بشارع عبد العزيز في العتبة شوية، لكن الفرق أن هنا المستوى أرقى حبتين، والمول المقفول برضه أحسن من الشارع، لكن في نفس الوقت الأسعار هي هي، وممكن دائمًا تفاصل وتوصل لسعر أحسن، وأنت وشطارتك.
بـ نتكلم في المقال ده عن محل محدد بـ يقدم خدمة محددة داخل المول، لكن في نفس الوقت لازم نقول أن المحل ده مش متميز أو فريد بأي شكل بالنسبة لباقي المحلات اللي بـ تقدم نفس الخدمة في نفس المول، وأننا بـ نحكي عن تجربتنا معاه اللي متأكدين أنها كانت هـ تبقى هي هي لو كانت مع أي محل بـ يعمل خدمات في مجال الألعاب وأجهزتها. لأن في المولات والشوارع والممرات التجارية بـ تبقى الخدمة متشابهة بنسبة 90 % والفرق في الأسعار بـ يبقى طفيف أو مش موجود أصلًا، والموضوع كله بـ يرجع للراحة النفسية للزبون ومدى تفضيله لمكان دون الآخر، أو ممكن بـ يبقى الذهاب لشخص بعينه بـ يبقى بسبب السمعة أو الخبرات السابقة أو ترشيحات المعارف والأصدقاء. في النهاية إحنا عاوزين نقول أننا هنا بـ نتكلم عن الفكرة ونوع الخدمة مش عن محل بعينه.
محل «لودنج» واحد من عشرات المحلات اللي بـ تبيع أجهزة بلاي ستيشن 2 و3 وأجهزة XBOX وغيرها من Consoles الألعاب. الأسعار هي العادية بالنسبة لأي محل في المول أو في شارع عبد العزيز، مثلًا بلاي ستيشن 3 بهارد ديسك داخلي 320 جيجا بـ 1900 جنيه، والـ 240 جيجا بـ 1750 جنيه وهكذا، لكن الفكرة أنه بـ يعمل التعديل الخاص بالأجهزة علشان تقدر تلعب عليها بالألعاب اللي بـ تحملها على الهارد ديسك الخاص بالجهاز وما تحتاجش تشتري الأسطوانات الأصلية للعبة أو الـ Blu-ray بأسعار خيالية بـ توصل لـ 550 جنيه للعبة الواحدة. بعيد عن موضوع ده قانوني أو لأ، الفكرة أنهم هنا محترفين في الموضوع ده، وبـ يعملوا نوعين من التعديل، تعديل software بمبلغ 150 جنيه وده بـ يتم من خلاله تحميل تحديث معين خاص بنظام التشغيل على بلاي ستيشن 3 وبعد كده تقدر تشغل كل الألعاب الحديثة لحد السنة اللي عملت فيها التعديل، بس بشرط أنك ما تدخلش باللعبة أونلاين علشان الجهاز ما يقومش بتحديث نظام التشغيل تلقائي وفي الحالة دي هـ يتم إفساد مفعول "التعديلة" اللي بـ 150 جنيه. وفيه تعديل ثاني Hardware (350 جنيه) بـ يتم من خلاله زرع شريحة معينة داخل الجهاز لتشغيل الألعاب، وده بـ يتعمل في حالة أن الجهاز يكون مُعدل قبل كده أو دخل عمل تحديث من الإنترنت زي ما قولنا، وهنا بـ يبقى لازم العملية الجراحية دي تتم وتُزرع الشريحة داخل الجهاز. مع كل تعديل من النوعين ممكن تأخذ 5 ألعاب هدية، في حين أن المحل بـ يبيع الألعاب بشكل منفصل بأسعار من 10 لـ 50 جنيه حسب حداثة اللعبة. ودي بـ يتم تحميلها على الجهاز أو تجيب له هارد ديسك خارجي يملاه على الآخر لو حبيت.
الموضوع لا يخلو من المجازفة، وفيه احتمالات أن أثناء عملية التعديل يتم مسح ملفات معينة أو لا قدر الله الجهاز يبوظ خالص، لكن ده ما حصلش معانا في تجربتنا هناك، بس كنا عاملين احتياطتنا وعاملين Backup لكل حاجة مهمة على جهاز الـ PS3 الخاص بنا. وفعلًا خلال 4 ساعات اللي سيبنا فيها الجهاز هناك رجعنا ولقينا التعديل اتعمل، لكن اكتشفنا أن بعض الألعاب اللي أخذناها كانت مش شغالة، بس رجعنا وطلبنا تحميلها مرة ثانية وصاحب المكان ما كانش عنده مانع أنه يضبط لنا أي حاجة مش مضبوطة.
تجربتنا في «لودنج» كانت عملية وسريعة وفعالة، وبـ نفكركم مرة ثانية أن المحلات هناك متشابهة في كل حاجة، شطارتك بس في أنك تعرف توصل لأحسن سعر وأسرع وقت تخلص فيه مهمتك.