حد فاكر الحياة قبل كروكس كانت شكلها إيه؟ أكيد كانت حياة هادئة، حياة أجمل والذوق العام فيها أكيد كان أشيك. على الرغم أن الأحذية دى شكلها مش عاطفى -وناس كثير أكيد موافقة على كلامنا- بس استخداماتها العملية صعب تتجاهلها. الطباخين، والممرضات، والكبار والأطفال كلهم استفادوا من الأحذية الغريبة دى اللى خلتنا نعرف أن أحيانًا الراحة أهم بكثير من أن شكلك يبقى أنيق.
فى فرع "كروكس" الرسمى الموجود فى شارع 233 فى المعادى، رغم أنه مليان بمجموعة متنوعة بس المكان نفسه مش مشوق قوى مقارنة بكونه فرع كبير، ويمكن السبب هو الإضاءة السيئة وموسيقى البوب المزعجة. لما تسيبك من التفاصيل دى هـ تحس أن البضاعة الموجودة أفضل بكثير من طريقة عرضها.
الأحذية بـ تملأ حوائط المكان الواسع. أول مجموعة هـ نتكلم عنها هى الأطفال. تقدر تلاقى تشكيلة جذابة بجانب الأحذية المعتادة، وبـ يناسبوا الأطفال اللى سنهم أقل من 10 سنين. شوية منهم عبارة عن كروكس عليها شخصيات كارتون" Toy Story وWinnie the Pooh، وشوية ثانيين من مطاط طري بلونين وفيه كمان أحذية مبطنة بالفرو شكلها شيك ودول سعرهم حوالى 360 جنيه.
تقدر بأسعار مشابهة تشترى زوج من البوت الشتوى عليها رسومات "Hello Kitty" أو تخليك فى السادة. ستايلات ثانية من أحذية الأطفال برباط شكلها قريب من الكونفيرس وسعرها حوالى 300 جنيه. عندهم كمان أحذية ثانية للأطفال اللى سنهم أقل من سنتين شكلها ظريف بسبب حجمهم الصغير قوى.
نروح على قسم الكبار واللى فيه تشكيلة ستايلات معقولة خصوصًا بالنسبة للسيدات. بعيدًا عن الكروكس التقليدية اللى كلنا عارفينها وحابينها (أو راضيين بها) دلوقت فيه شباشب وصنادل (299 جنيه) بألوان متعددة. عندهم كمان أحذية باليرينا بألوان صفراء، وبنفسجى، وأحمر وألوان ثانية كثير؛ مجموعة منهم بـ تظهر أصابع القدم سعرها حوالى 300 جنيه، وقبقاب له كعب مثير للشك سعره حوالى 500 جنيه.
سعر البوت الحريمى 599 جنيه، واللى برباط كامل سعره 399 جنيه، أما الكروكس الشتوى المبطن بالفرو سعره 449 جنيه.
فى حين أن القسم الرجالى بـ يقدم مجموعة كروكس المعتادة، وكمان شباشب (299 جنيه)، بس كمان عندهم مجموعتهم الخاصة من الأحذية الكاجوال، والمختلفة عن الشكل المعتاد المطاطى المخرم اللى بـ يشبه السلاحف.
حذاء موكاسين هـ يكلفك 799 جنيه، فى حين أن نفس الستايل بس مصنوع من القماش سعره أقل بكثير (349 جنيه). عندهم كمان إصدارهم الخاص من أحذية على ستايل لبس الإبحار Deck Shoes بمجموعة من الألوان الهادئة بسعر 499 جنيه.
بجانب تشكيلة منتجاتهم الكبيرة، كروكس كمان بـ يعرض منتجات إيست باك من شنط الظهر والكمبيوتر. أسعار الشنط تتراوح بين 500 و800 جنيه على حسب الحجم وتعقيد التصميم.
تقدر تلاقى شوية إكسسوارات عند الكاشير بس مش كثير قوى. الأزرار اللى بـ تزين الكروكس التقليدى وبـ توضع فى الفتحات بتاعته واكتسبت شعبية كبيرة مع جمهور الشباب وكبار السن بس للأسف فرع المعادى نادرًا ما بـ يبقى عنده منها. الموجود منهم سعره 39 جنيه.