على مدار السنين اللى فاتت بدأ أسلوب الحياة الصحى يظهر وسط مشهد التسوق السائد فى القاهرة من خلال محلات الأكل الصحى، والمنتجات الأورجانيك، ومجموعة كبيرة من المنتجات المصنعة محليًا وحاجات ثانية كثير. وطبعًا الزمالك هى موطن كثير من المحلات دى ومن الواضح أن الموضوع مستمر فى التوسع لفترة مش قليلة.
سوبر ماركت "أورجانيك أند مور - Organic & More" عبارة عن محل بقالة صغير موجود فى شارع أحمد صبرى. السوبر ماركت بـ يقع فى ممر ضيق والحاجة الوحيدة البارزة على الشارع هى لوحة خضراء صغيرة، وعلشان كده سهل جدًا تعدى أمامه بدون ما تأخذ بالك. علشان توصل له، ركز أنك تلاقى "موباكو كوتونز"، الباب بجانب الباب.
أول ما تدخل هـ تحس فعلاً بمعنى كلمة ضيق، مافيش مساحة كبيرة تقدر تتسوق فيها. فى أول المحل هـ تلاقى مجموعة من الزيوت العطرية المنتجة محليًا زى زيت زهرة الياسمين، وعلى نفس الرف صابون وماسكات للوجه من زوجانون. ماسك منهم لفت انتباهنا، وطبقًا لكارت التعريف هو مكون من الريحان والطمى، ومُغلف بشكل شيك فى برطمان زجاجى بسعر 35 جنيه، وده ممكن يبقى هدية مناسبة لو الوقت سرقك أو لو عاوز حاجة تنعشك. تقدر تلاقى أرز بنى ومكرونة فى نفس المنطقة، سعر الاثنين كيلو من الأرز البنى 10 جنيه، وبعد ما طبخنا الأرز فى البيت نقدر نقول أنه كان صحى وطعمه لذيذ.
السلم المؤدى لآخر المحل محاط بسجاد مصنوع يدويًا، وسلات قمامة وقصيص للزرع. أول ما تطلع السلم، هـ تلاقى مجموعة من المنتجات المجمدة منها ألبان عضوية وكفتة بصلصة الصويا كانت مفاجأة بالنسبة لنا. ما احتاجناش وقت طويل علشان ننبهر بتشكيلتهم من البهارات، وخلطات التوابل ومجموعة صوص التغميس الجاهزة؛ برطمان حجمه معقول من التوابل الهندية غارام ماسالا garam masala تكلفته 30 جنيه. الطماطم المجففة بالتشميس اللذيذة ممكن برضه تلاقيها على الرف.
من الواضح جدًا أن مجموعتهم من الشاى كانت كبيرة لكن مافيهاش اختلاف عن الموجود فى باقى سلاسل السوبر ماركت المحلية. متوفر كمان بعد ثانى مجموعة من السلالم مجموعة من ملابس الأطفال المصنوعة من خامات أورجانيك.
وقت زيارتنا كان موجود اثنين موظفين لطاف، رغم أنهم مش ودودين أو مساعدين بدرجة عالية.
بوجه عام، سوبر ماركت "أورجانيك أند مور" أكيد بـ يوفر اختيار آخر للأكل الصحى والعناية بالصحة وعلشان كده ما نقدرش نشتكى.