سمعنا عن المحل من بعض الأصدقاء اللي بـ يترددوا عليه بشكل دائم وبـ يعتمدوا عليه بنسبة كبيرة في معرفة ومتابعة خطوط الموضة الجديدة فيما يخص الملابس الرجالي، وبـ يزوروه في بداية كل موسم علشان يعملوا الدعم الضروري لدولاب الملابس الصيفية والشتوية بأسعار معقولة جدًا وكمان يأخذوا فكرة عن اتجاه الموضة في الموسم الجديد. وطبعًا مش محتاجين نقول أن الموديلات هنا مش أصلية ولكنها تقليد عالي الجودة خاصة لماركات زي Burberry وUS polo وغيرها لكن الغريب أن محل «ﭭـون دوتش – Von Dutch» له حوالي 4 فروع في مصر، وله فرع في الولايات المتحدة وأصحابه المصريين قدروا يحققوا نجاح ملحوظ في مجال استيراد وبيع الملابس الجاهزة والإكسسوارات مش على مستوى مصر بس لكن بدأوا البيزنس الخاص بهم خارج الحدود، وكنا محتاجين زيارة للمكان علشان نعرف إيه المختلف في المحل ده.
المحل موجود في شارع الميرغني في مصر الجديدة، جنب معارض أبو غالي موتورز، والمحل في الدور الثاني ولازم تدخل مدخل العمارة وتطلع السلالم علشان توصل له. مساحته من الداخل مش كبيرة خالص؛ كأنها شقة بغرفتين، واحدة معروض فيها البول أوﭭر والجاكت وﭭاترينة عرض زجاجية فيها ساعات ونظارات وbracelets معدنية، والغرفة الثانية للجينز والقميص والتي شيرت.
هـ تلاقي تشكيلة ضخمة من البول أوﭭرات الصوف والتريكو والقطن الخفيفة عليها علامات بيربري وأمريكان إيجل وبولو، لكن ما تركزش في الماركات وركز في الموديلات اللي هـ تلاقيها أنيقة لأقصى درجة، والألوان واضحة والتفصيلات مضبوطة وجميع المقاسات موجودة، المفاجأة لما تعرف أن فيه خصم بـ يوصل لـ 50 % على عدد كبير من المعروضات في المحل، يعني البول أوﭭر اللي عجبنا جدًا عرفنا أنه بـ 100 جنيه بدل 200 جنيه، وكذلك الهووديز والسويت شيرت التومي اللي بسوستة من الأمام، بنفس السعر، تقريبًا مستحيل تلاقي حاجة زي كده وبالجودة دي بالسعر ده، بس عرفنا أن التخفيضات مش محددة بمدة وأن الأسعار ممكن تتغير في أي لحظة، بس حتى لو الأسعار الموجودة مغرية جدًا ولازم هـ تلاقي حاجة تناسب ذوقك.
القمصان بأسعار من 75 لـ 150 بعد الخصم بموديلات جيدة بس مش رائعة زي البول أوﭭرات والسويت شيرت، الجينز هنا من 150 لـ 230 جنيه، ومش كل الجينز بـ يدخل في الأوكازيونات زي ما كلنا عارفين، بس كل القصات هنا skinny أو Slim بزيادة، والألون الموجودة محدودة بس الخامات جيدة برضه.
الأحذية واضح أنها من أحسن المعروضات في المحل، ماركات مش معروفة بس تشبه الـ vans والموديلات الإيطالية الكاجوال من خامات الشامواه والجلد المقلوب، وفيه هاف بووت ببوز رفيع شيك جدًا ومش بـ نلاقيه في أي حتة، وألوان غير معتادة زي الأزرق والبترولي، والموديلات دي كانت داخلة في التخفيض وأسعارها بقت 200 جنيه بدلاً من 300 و250 جنيه. وفيه رف واحد بس عليه مجموعة من الأحذية الأقرب للكلاسيكية دي خارج التخفيضات لأنها لسه واصلة المحل.
نظارات Ray-Ban وPesrol وCarrera بأسعار من 300 لـ 600 جنيه، وساعات CK وEsprit بأسعار من 450 لـ 900 جنيه. صحيح كل تقليد بس مش أي تقليد، وخلينا واقعيين ونعترف أن في النهاية كله معمول في الصين، المهم عمرها يكون طويل، إنما بالنسبة للأناقة والستايل مافيش أي فرق بينها وبين الأصلية. فيه عدد من إكسسوارات الرجال زي الخواتم والـ bracelets والكابات وبرنيطة شيرلوك هولمز الشهيرة بأسعار من 40 لـ 60 جنيه.
تجربتنا كانت غنية جدًا في «ﭭـون دوتش» وقضينا هناك أكثر من ساعة بـ نتفرج على المعروضات وبـ نجربها، وده راجع للخدمة المحترفة للعاملين هناك اللي فاهمين شغلهم كويس وبـ يساعدوا الزبون كما يجب. بـ نرشح لكم المحل ده ودلوقت بالذات علشان تلحقوا التخفيضات اللي عنده، وممكن تأخذوا فكرة من خلال صفحته على الفيسبوك.