من الصعب أنك تلاقى محلات فى القاهرة للأحذية بـ تبيع حاجة تعيش وفى نفس الوقت تستحمل، بس فيه ماركة عالمية قدرت تسهل الموضوع شوية. شركة "كلاركس – Clarks" للأحذية بدأت سنة 1825، لما عامل مدابغ من منطقة وسط إنجلترا الجذابة قرر يفتح أول محلاته علشان يبيع اختراعه الجديد: شباشب من جلد الغنم. وبعد بدايته الرائعة حصلت طفرة لكلاركس وبقى من الأسماء العالمية اللى لها وزنها وسط أصحاب الذوق الرفيع حول العالم.

كلاركس فضل لفترة مكان بـ يروحه الآباء المرهقين كل أغسطس، واللى زهقوا من تغيير أحذية مدارس أولادهم المتبهدلة، علشان يقدروا يلاقوا حذاء مناسب لأطفالهم. نتيجه لكده كلاركس حصل على سمعة كبيرة أنه بـ يهتم بعنصر تحمل الأحذية أكثر من تماشيها مع الموضة، وتوجه له اللوم لأنه كان سبب أنهم يمشوا فى الملعب ولابسين حذاء زيه زى الخوذ الواقية؛ وفضل الشكل القبيح ده مكمل سنين طويلة. قدر كلاركس اليومين دول يطور من نفسه ويضيف شكل راقى لمنتجاته.

قررنا نزور واحد من فروع كلاركس القاهرة وتحديدًا جنينة مول علشان نعرف إذا كان ممكن نلاقى حذاء شكله حلو وفى نفس الوقت يستحمل شوارع القاهرة الصعبة. يمكن مساحة المحل صغيرة جدًا، بس على عكس محلات أحذية ثانية فى المول، عرضهم لمنتجاتهم كان منظم بطريقة كويسة وعملية. المجموعة المعروضة شاملة أحذية رجالى وحريمى، بس للأسف مافيش حاجة معروضة من مجموعتهم الرائعة المبهجة من أحذية الأطفال.

كان معروض صف واحد للأحذية الرجالي من المجموعة الخاصة بماركة "كلاركس"، على صف قريب من الأرض. الصف ده فيه أحذية كاجوال وصنادل سعرها 490 جنيه، وحذاء brogue الضخم شكله يقدر يستحمل، وكمان موضته روعة. الشكل ده تكلفته 720 جنيه بس أكيد اختيار ممتاز هـ ينفعك فى أى فرح، أو مقابلة شغل أو عزاء، ولسنين طويلة. رغم أن المتوفر عدد قليل جدًا من الموديلات، بس كل المعروض ألوانه بـ تتنوع من الأسود المطفى لغاية البنى الباهت، وكلهم من جلد طبيعى أصلى وكعب مناسب.

من الماركات الموجودة عند كلاركس لويدز Lloydsمن ألمانيا، واللى واضح أنها ماشية على نفس نظام وأسعار كلاركس. ضيف على كده أحذية رياضية خامتها Gortex skin بـ 1180 جنيه، لو أى حد محتاج حاجة تستحمل الهلك بجد.

المجموعة الحريمى تشمل ماركة نمساوية اسمها HoglوكمانUnisa اللى بـ تصنف نفسها أنها ماركة من الشرق الأوسط، جزء من مجموعة Hogl للأحذية بالكعب شكلها كان عتيق شوية، بس عمومًا ما كانش فيه حاجة ثانية مميزة تشد انتباهنا، ويعوض ده أن كل الموجود شكله كان مريح جدًا. أحذية بكعب من Unisa سعرها حوالى 640 جنيه، وكمان عندهم أحذية فلات -من غير كعب– عليها أزرار شكلها أنيق (520 جنيه)، وصنادل وأحذية بكعوب ضخمة كل مجلات الموضة بـ تنصح بلبسها. ولا واحدة من الأحذية المعروضة تعتبر تحفة فنية، بس كلهم فى نفس الوقت لهم ذوق راقى، مع مواصفات أنيقة وخامات ممتازة.

فى الحقيقة، كلاركس قدر يعدى لمستويات ثانية بعيدة خالص عن مستوى القرية الإنجليزية البسيطة اللى شهدت بدايته، ومجموعته من الأحذية قدرت وبمنتهى السرعة تبقى من الماركات العالمية المفضلة، وفى نفس الوقت تناسب شوارع القاهرة.