حقيقة صريحة وواضحة لكل المصريين، الحقيقة دى بـ تقول أن التسوق فى القاهرة وبالتحديد علشان الأحذية مهمة صعبة. دائمًا ما تقدرش تلاقى اختيارات كفاية تكون جودتها عالية وأسعارها مناسبة فى نفس الوقت. وعلشان معادي سيتي سنتر يعتبر واحد من أجمد مولات القاهرة، وفيه مجموعة من المحلات المتنوعة، كنا متأكدين أننا هـ نلاقي حاجة ترضي ذوقنا. وعلى طول قررنا نشوف «روكبورت - Rockport»، أجدد محلات الأحذية فى المول.

الموضوع بكل بساطة أن المحل محبط جدًا. المكان غريب شوية، ضيق وطويل، وفيه إضاءة فاقعة صناعية لونها أصفر ومش بـ تقدم أى إضافة للمنتجات المعروضة.

بعيدًا عن الديكورات، الأحذية برضه كانت على نفس مستوى المحل. ما نقدرش نقول أنها سيئة للدرجة، بس تصميماتها كانت عادية خالص. روكبورت متخصص فى الأحذية المناسبة لفساتين السهرة، والكاجوال والسمارت كاجوال والمفروض أنها بـ تجمع بين الذوق الراقي والراحة. شدنا شوية موضوع الراحة ده، بس المشكلة كانت فى الشكل الجمالى.

تشكيلة الأحذية الرجالى بـ تتكون من أحذية جلد تقليدية، اللى رغم أنها كانت تنفع كمان للمناسبات الرسمية، بس ناقصها الجاذبية، وعلشان كده فشلت فى شد انتباهنا. الأسعار كانت غالية وبـ تتراوح بين 400: 600 جنيه. الأحذية الكاجوال كانت نفس الأسعار أو أغلى شوية ووضح فيها شوية عيوب، مع شوية صنادل سيئة.

قسم الحريمى كان أحسن إلى حد ما، بس برضه بـ يعاني من نفس مشكلة التصميم والتقفيل. التشكيلة الحريمى كانت على نفس فكرة الأحذية المريحة، زيها زى قسم الرجالى؛ حسينا أن دي محاولة فاشلة بـ يحاولوا بها يرجعوا من جديد تصميمات ماركة هاش بابيز Hush Puppies.

كملت التجربة مع الخدمة السيئة بكل النواحى؛ كسل، عدم اهتمام وقلة معرفة كلها عينة بسيطة من اللى شوفناه، بس يمكن دى تعتبر ميزة للناس اللى بـ تتخنق من مضايقة البائعين فى محلات كثير فى القاهرة.

بصراحة، مشينا من المحل مستغربين، ومافيش حاجة عجبتنا ورجعنا ثانى ندور على محلات أحذية جديدة، محلات تقدر تغير من عجز محلات الأحذية فى مصر من ناحية الأسعار والتصميم.