أن محل يعرض ماركة واحد، فده مش معناه بالضرورة حاجة سيئة. رغم أن مافيش اختيارات متنوعة، صالة عرض ياماها Yamaha فى هليوبوليس بـ تعوض النقص ده بتقديمها موديلات مختلفة من أجهزة ياماها بأحجام وأشكال مختلفة.

المحل بـ يعرض مجموعة من الجيتارات منها الإيقاعى ومنها الإلكترونى، وأسعارهم المرتفعة بـ تبدأ من حوالى 950 جنيه. كل ما تقدمت أكثر مع الصفوف المجاورة للحائط، كل ما المعروضات زادت إبهارها، وتشدك علشان تسمعها وتعزف عليها؛ أغلى الموديلات هى أكثرها جمالاً وفيها كل الإمكانيات، بـ تكلفك حوالى 4900 جنيه. base guitar أو اثنين مخفيين وسطهم، باختيارات محدودة.الأسعار تتراوح بين 2300: 3200 جنيه.

زى كثير من محلات الموسيقى فى القاهرة، واضح أن الأولوية للأورج وأجهزة البيانو. ومرة ثانية، الأسعار بـ تبدأ غالية -من حوالى 1900 جنيه- لكن مثلاً في الجيتارات، حتى أرخص الموديلات تعتبر حاجه مناسبة. يمكن ما يكونش فيها مفاتيح ثقيلة أو صوتها رائع، بس أكيد هـ يكونوا أكثر من كفاية لاحتياجاتك الشخصية، أما لو بـ تدور على حاجة مترفة، هـ تحتاج تمشى شوية داخل المحل علشان تشوف مجموعة ممتازة من آلات الأورج (لغاية 9100 جنيه) بـ تشترك فى المكان مع مجموعة مبهرة من أجهزة البيانو الثابتة. جهز دفتر شيكاتك، لأن ثمنهم بين 15000-35000 جنيه.

فى آخر المحل بـ نلاقى غرفة مليانة لحد السقف بمضخمات صوت تناسب كل الاحتياجات، من أجهزة شخصية محمولة لغاية أجهزة موسيقى عملاقة. بالنسبة للجودة، تقدر تختار أى حاجة بداية من موديل عملى رخيص نسبيًا لموديلات ثانية غالية جدًا. واضح أن غرفة العرض دى بـ تخدم المنتجين والفنيين بجانب الموسيقيين المستقلين، يعنى مثلاً جهاز أو اثنين من أجهزة المزج الموسيقى بنظام PA بحجم ضخم وتعقيد رهيب مستقرين فى الأركان البعيدة بأسعار مخيفة زى 160000 جنيه.

طقم درامز إلكترونى وحيد موديل Roland DTX-500 بسعر 11000 جنيه يحتل ركن بجانب دولاب مخزّن فيه عصيان بأحجام مختلفة، خيوط للجيتار والكمان (إيقاعى، إلكترونى أو نيلون)، لسان مزمار ألة الساكسفون (رغم أن مافيش ساكسوفون بـ يباع فى المحل)، وصلات مضخم الصوت وهكذا؛ من الآخر كل مستلزمات الأجهزة الموسيقية بأسعار معقولة. موجود كمان بعض الأجهزة التكنولوجية، وبكده تقدر تعتبر المحل ده محل أجهزة أكثر من كونه محل أدوات موسيقية.

لو مافيش عندك مانع تتقيد بماركة واحدة، "ياماها" اسم قوى سُمعته معروفة من ناحية الجودة والاستدامة. بعيدًا عن الاختيارات المحدودة تقدر تلاقى طلبك فى صالة العرض، وثق أنها هـ تعيش لفترة طويلة.