من وقت للثاني لازم نعمل زيارة لمحلات «النيل ستوك» أو Nile Stock اللي فروعها منتشرة في كل أحياء القاهرة وخاصة الشوارع التجارية المعروفة. المحل له خصوصية فريدة لأنه بـ يجذب كل شرائح المجتمع، أسعاره القليلة عمرها ما كانت سبب في أن الجودة تكون قليلة، ومستوى الخدمة ومواقع فروع المحل الحيوية بـ تخلي الإقبال عليه من جميع الفئات العمرية والمجتمعية كبير جدًا، عنده ملابس رجالي وحريمي وأطفال وبعض الإكسسوارات، وقدر يكون واحد من المحلات المفضلة للمصريين في السنين الأخيرة ودي حاجة مش سهل على محل ملابس عادي أنه يحققها.

فرع وسط البلد موجود في ممر بهلر اللي بـ يربط بين شارع طلعت حرب وشارع عماد الدين، مكانه مميز على ناصية واضحة وهو مكون من دورين، الدور الأول للملابس الحريمي والأطفال البنات، والدور العلوي للرجالي والأولادي. عنده ملابس خروج وبيت وملابس داخلية لكن مافيش أحذية. سهل تأخذ بالك أنه بـ يشبه محلات مصرية عريقة زي صيدناوي وعمر أفندي بعد تجديدهم، نفس التصميم ونفس أسلوب رص الملابس ونفس الخدمة، شكل كلاسيكي جدًا للتسوق لكنه مريح نفسيًا، والمهم أنه متطور في نفس الوقت ودائمًا هـ تلاقي موظف قريب منك علشان تسأله على أي حاجة عاوز تعرفها. للحظات ممكن تحس أن المكان ده تابع للحكومة من كثر ما هو كلاسيكي، لكن الحقيقة أنه قطاع خاص عادي جدًا، بس قدر يكون له شخصية مميزة.

ميزة «النيل ستوك» اللي كل الناس عارفينها أن عنده ملابس قطنية ممتازة، وثاني حاجة أن أسعاره قليلة قوي، يعني في قسم الرجالي على سبيل المثال التي شيرت القطن السادة بـ 30 جنيه بس، وشكله وتقفيله كويس يعني ممكن يتلبس في الخروج عادي، فين ممكن تلاقي تي شيرت خروج بـ 30 جنيه دلوقت ويبقى بالجودة دي؟ الجينز هنا بأسعار من 70 لحد 120 جنيه، صحيح مش آخر موضة لكن بـ تؤدي الغرض وعملية، وفيه منها كل الألوان، ونفس الكلام على البنطلونات الجبردين والبولو شيرت. ولأن الشتاء داخل كان فيه عدد كبير للبول أوڤرات السادة بكل الألوان، أسعارها 150 جنيه، شكلها بسيط زي كل الموديلات الموجودة في المحل، لكن شيك وممكن ما تقدرش تقاومها وتجيب منها 2 أو 3 لأنها عملية فعلًا وسعرها كويس. فيه ملابس بيت وبيجامات وبنطلونات رياضية وسويت شيرتات للبيت بأسعار من 30 لـ 60 جنيه، وإحنا بـ ننصح أي حد عاوز يعمل عملية إحلال وتبديل لدولاب الملابس المنزلية ييجي على هنا ونوعدك أنك مش هـ تدفع كثير، وهـ تكون راضي عن الجودة والموديلات كمان.

قسم الأطفال غني جدًا بالمعروضات رغم أننا في فترة بين موسمين الصيف والشتاء لكن هـ تلاقي كل اللي يناسب طفلك (أولاد أو بنات) خروج أو بيت، من أول البيجامة اللي بـ 10 جنيه بس بعد الخصومات لحد الجاكيت الجلد السميك اللي بـ 130 جنيه، لكن ما عجبناش عدد من المعروضات في قسم الأطفال المصنوعة من التريكو حسيناها قديمة جدًا ومش ملائمة لروح المحل ولا الزمن اللي إحنا فيه، وأحيانًا بـ يبقى فيه نقص في بعض المقاسات لكن أول بأول المحل بـ ينزل الموديلات والمقاسات المختلفة، يعني اللي مش هـ تلاقيه النهارده هـ تلاقيه بعد يومين بالكثير.

ملابس البنات والسيدات هنا مش بنفس جودة ملابس الرجال والأطفال، أو بمعنى أصح مش مناسبة لطبيعة السيدات اللي بـ يدوروا على أحدث موضة مش مجرد ملابس عملية بسيطة، ومع ذلك إحنا عجبنا عدد من الفساتين والشيرتات الحريمي رغم بساطتهم وأسعارهم اللي ما زادتش عن 150 جنيه.

محلات «النيل ستوك» علامة بارزة في عالم التسوق وله شعبية كبيرة في القاهرة، جولتنا السريعة هناك كانت للاطمئنان على مستوى الخدمة وجودة المعروضات ونشوف إذا كان لسه محتفظ بطبيعته الخاصة ولا لأ، والحقيقة أنه كان عند حسن ظننا وزيادة شوية.