دائمًا لما بـ نكون ناويين نشترى مجموعة من احتياجاتنا دفعة واحدة، أول حاجة بـ نفكر فيها المولات الكبيرة أو المحلات الأكثر شمولاً علشان على الأقل نوفر تعب التنقل بين الأماكن ونوفر كمان الوقت اللى ممكن نضيعه فى اللف علشان نلاقي حاجه تعجبنا، أو مكان مناسب لأسعارنا.. ده بالضبط اللى حصل معانا لما قررنا نجدد بيتنا، وكل يوم نروح أماكن مختلفة وبأسعار متفاوتة، بالصدفة روحنا "عرفة جروب" رغم أنه فى مكان حيوى في وسط البلد إلا أنه غير معروف بالنسبة لناس كثير، وهو موجود تحديدًا فى ميدان طلعت حرب لو أعطيت ظهرك لحلوانى "جروبى" هـ تلاقيه فى وشك واخد ناصيتين: ناصية شارع قصر النيل وشارع طلعت حرب، وده فرع من ضمن 5 فروع، فرع وسط البلد على مسافة 100 متر تقريبًا من موقف عبد المنعم رياض.

عرفة جروب عبارة عن مول متوسط الحجم لكن فيه مجموعة كبيرة جدًا من احتياجات أى بيت وبأسعار منافسة للأسعار على الرصيف، وده على لسان مدير الفرع، يعني في متناول الجميع.

عرفة جروب له مدخلين والاثنين بـ يؤدوا لنفس المكان تجنبًا للزحمة، وأول ما تدخل هـ تلاقى فيه 3 كاشير، والأمانات وكمان مكتب المدير لأى استفسارات أو اقتراحات أو حتى للشكاوى.

المكان مكون من ثلاثة أدوار: أول دور أو الأرضي هـ تلاقى فيه على يمينك قسم الأدوات المنزلية من الأبرة للصاروخ زى ما بـ يقولوا، وأذواقها مناسبة وراقية جدًا.

وعلى الشمال قسم الأجهزة الكهربائية وأغلبها ماركات عالمية ومعروفة زى توشيبا وسامسونج إل جي .. وغيرهم، والأجهزة المُعمرة يعنى زي الثلاجات والبوتاجازات والسخانات.. إلخ.

بعد كده هـ تطلع الدور الثانى هـ تلاقى قسم ملابس الأطفال البناتى والولادى وقسم المفروشات، هـ تلاقى مجموعة مختلفة ومتنوعة وعليها عروض كمان.

الدور الثالث والأخير هـ تلاقي فيه قسم الملابس الرجالى والحريمي وأغلبها ماركات عالمية زي تومي، كيلفن كلاين، رالف بولو.. إلخ.

لو كنت بقى عاوز أثاث هـ تلاقيه فى فرع من فرعين أكتوبر أو العاشر، الأسعار فعلاً منافسة ومناسبة لفئة كبيرة وحاليًا فيه تطويرات في الخدمة زي توفير توصيل الطلبات للبيت.

والأذواق مناسبة بنسبة كبيرة ومختلفة، بالإضافة للعروض المستمرة بصفة دائمة كل شهر تقريبًا بـ ينزل فلاير فيه أكثر من 40 قطعة عليهم عرض، وآخر عرض ومازال لحد نصف شهر يناير بمناسبة مرور سنتين على الفرع، العرض كل يوم جمعة اشترى بـ 500 جنيه واكسب كوبون فيه جائزة بـ يبدأ من 50 جنيه كاش إلى بوتاجاز بقيمة 2000 جنيه، خدمة التوصيل مش موجودة لكن ممكن يوفروا لك عربية لو مش معاك، كمان بـ يساعدوك فى أى حاجة محتاجها، بالإضافة أن فيه إمكانية الاستبدال خلال 14 يوم من نفس الفرع أو من فرع آخر بشرط توفير القطعة فى الفروع الثانية، ودى ميزة مش موجودة في أماكن كثير، وكمان ممكن ترجع المنتج نهائي لو اكتشفت أنك مش محتاجه خلال 14 يوم بشرط أنه يكون على حالته اللى اشتريته بها.

مواعيد الفرع يوميًا من 11 صباحًا إلى 11 مساءً ماعدا الجمعة من 1 ظهرًا إلى 11 مساءً، ولو فرع وسط البلد بعيد عليك ممكن تروح أقرب فرع لك من خمسة فروع: العاشر من رمضان، أو أكتوبر فى فاميلى مول، أو فرع عباس العقاد بمدينة نصر، أو فرع أسيوط شارع النميس.

ممكن كمان تتابعهم على الموقع الإلكترونى.