الاسم معروف لكل المزيكاتية اللي في مصر تقريبًا، لأنه بجانب أن فرعه الأصلي موجود في شارع محمد علي، معقل الفنانين والآلاتية من 120 سنة تقريبًا. «جوهرة الفن» موجود قريب من ميدان العتبة في بداية شارع القلعة "محمد علي سابقًا" وله فرع ثاني بجوار النادي الأهلي في مدينة مصر، لكن زيارتنا كانت للفرع الأصلي اللي فيه كذا ميزة تخلينا نرشحه لكم للزيارة حتى لو كنت قريب من مدينة نصر، أولًا هنا المخازن والمصانع والورش الخاصة بالشركة، يعني اللي مش هـ تلاقيه معروض في المحل هـ يجيبه لك في دقائق، وفرصتك في الفرجة هـ تبقى أكبر علشان ممكن تتفرج على المعروضات في أي من الأماكن دي، ثانيًا هنا بس هـ تلاقي أكبر تشكيلة من الآلات الإيقاعية وخصوصًا الدرامز والإكسسوارات الخاصة بها، ثالثًا لأنك في النهاية في شارع محمد علي، يعني لو ما لقيتش اللي أنت بـ تدور عليه هنا في المحل ادخل المحل اللي بعده على نفس الصف، هنا أكبر سوق للآلات الموسيقية في مصر، والأسعار من الآخر، من الآخر يعني أرخص من أي مكان ثاني، لكن ده مش معناه أن مافيش فصال! حاول دائمًا تأخذ أحسن سعر، بالذات لو هـ تشتري حاجات كثير.

بنسبة كبيرة كل الآلات الموسيقية موجودة هنا، جيتار أكوستك وإليكتريك وباص جيتار وعود وكمان وتشيللو وأورج واكسليفون وطبول وآلات إيقاعية أفريقية وهندية ودرامز ونحاسات وآلات نفخ خشبية ونحاسية، ده بالإضافة للوازم الصوت ومعدات الحفلات من ميكسرات وسماعات وميكروفونات وأمبلفاير، يعني من الآخر حاجات قليلة قوي اللي مش هـ تبقى موجودة هنا، والمشكلة هـ تواجهك بس لما تكون بـ تدور على نوع أو موديل معين من أي آلة، لأن هنا هم بـ يبيعوا الأساسيات والحاجات اللي تناسب المبتدئين بشكل كبير، أكيد فيه حاجات احترافية، لكن لاحظنا تردد مدرسين الموسيقى اللي بـ يشتغلوا في مدارس جايين يأخذوا آلات بالجملة أثناء وجودنا في المكان، وناس داخلة تشتري آلات موسيقية كهدايا لأولادها، يعني المكان مش غالب عليه الطابع الاحترافي أو المتخصص، لكنه بـ يؤدي الغرض كويس جدًا طالما كنت عاوز سوق آلات موسيقية متنوع وبأسعار معقولة.

بـ يبيع جيتار ماركة Cort بأسعار من 400 لـ 1000 جنيه، أكوستك وسيمي أكوستك، وفيه جيتار ماركة Fitness وسوزوكي بـ 300 لـ 500 جنيه، والإلكتريك بـ يبدأ من 1000 جني لحد 2000 جنيه، الماركات دي حصرية عند جوهرة الفن، ونفس الكلام في الدرامز ماركة Mapex اللي يعتبر المستورد الوحيد له في مصر، ودي سعرها 3600 جنيه من غير أي نحاسات، لكن «جوهرة الفن» واخد توكيل ثاني لماركة Sabian العالمية المتخصصة في نحاسات الدرامز، واللي بـ فيها موديلات الـ sbr اللي الطقم بتاعها بـ 1200 جنيه لحد الـ B8 Pro اللي بـ 2400 جنيه، وكل فترة بـ ييجي للمحل موديلات أحدث من الدرامز والنحاسات لكن بـ تخلص أول بأول. وفيه درامز Power Beat بـ 2000 جنيه، وطقم آلات إيقاع لاتينية بـ 700 جنيه.

الكمان أو الفيولين فيه منها كل المقاسات، واللي بـ يلعبوا مزيكا عارفين أن فيه أوكتافات ونغمات مختلفة لكل مقاس، بأسعار من أول 200 جنيه لحد 2000 جنيه، والأكسليفون الخشبي الكبير بتاع المدارس ده بـ 135 جنيه، وفيه موديلات صغيرة بس مستوردة وصوتها أجمل بـ 140 جنيه.

يمكن أضعف قسم هنا هو الخاص بالأورج اللي فيه موديلات صينية مجهولة وبأسعار من 500 لـ 1000 جنيه، صحيح صوتها مش بطال، بس مش عارفين عمرها الافتراضي ممكن يبقى قد إيه، شكلها ما يشجعش، حتى الموديلات الياماها اللي هنا صيني مش زي الموجودة في توكيل ياماها في مصر الجديدة.

ممكن تتصل بالمحل وتسأل عن حاجة معينة موجودة ولا لأ قبل ما تروح، وزي ما وضحنا غالبًا لو موجودة هـ تبقى في فرع العتبة. العاملين في المحل مهذبين وهـ يساعدوك من قلبهم، بس ما تنساش تدفع بقشيش كويس للشخص اللي ساعدك بعد ما تخلص جولة مشترياتك، وخد بالك أن الإدارة هنا مش ودودة زي العاملين، هـ تحس أنهم ساكتين وخلقهم ضيق طوال الوقت، فحاول تتفاداهم لحد لحظة دفع الفلوس، وبالمناسبة ماكينة الفيزا كارد موجودة لكن ساعات بـ تبقى عطلانة، فما تعتمدش عليها قوي، ونتمنى لك جولة موفقة في شارع المزيكا، شارع محمد علي.