رغم خيارات التسوق بأعدادها الخرافية فى القاهرة، أنك تلاقى غيارات داخلية وبيجامات مميزة وجودتها عالية يعتبر صعب. مع بداية تواجدها فى 2001، ماركة الملابس الأسبانية "أويشو - Oysho" قدرت تحقق نجاح مبهر، وفروعها انتشرت فى العالم، بأكثر من 500 محل حول العالم.

مع وجودها فى موقع التسوق الشهير Asos.com، أويشو فتح فروع فى عدد من مولات مصر الضخمة؛ أحدث فرع هو الموجود فى الدور الثانى من كايرو فيستيفال سيتى مول القاهرة الجديدة. طوال وقت زيارتنا، الموظفين كانوا ودودين وبـ يحاولوا يساعدونا، من غير كلام كثير أو تدخل زيادة عن اللزوم.

بواجهته الكاملة من الزجاج، المدخل بإضاءته القوية بـ يعرض مجموعة مرتبة بشكل منظم من الملابس الداخلية والبيجامات. شباك العرض بـ يولد جو بناتى لذيذ، مع ألوان خفيفة ورسومات ورد جميلة، آخر المحل معروض فيه صديريات باتر كوب باللون الأصفر، وأزرق بودرة، وأرجوانى وكريمى (150 جنيه) وأطقم نيكر knicker يزينهم أشكال لطيفة.

كمان متوفر قمصان حريمى camisoles بسعر 169 جنيه وقمصان نوم، مع شورتات مريحة، أو بنطلونات بيجامات كاملة (229 جنيه) وقمصان نوم بحمالات. عجبنا تحديدًا بنطلون بيجاما (229 جنيه) رقيق مزركش، cami أزرق وأبيض مقلم (199 جنيه) مع غيارات داخلية بنفس الشكل، وكمان عدد من القطع يزينها رسم فراشة خفيف. مجموعة من الأحذية المفتوحة من الخلف برضه متوفرة.

لاحظنا كمان مجموعة من الأطقم المبتكرة، عليها وجوه شخصيات الكرتون المعروفة؛ صحيح الشكل ده مش مناسب لكل الأذواق، لكن جودتهم العالية واضحة، والتصميمات مش مزعجة زى أغلب الموجود فى باقى المحلات.

فى آخر المحل عدد من الملابس الداخلية المثيرة، منهم مثلاً بالدانتيل الأسود والساتان (399 جنيه)، قمصان بنفس التصميم، بوديهات ونيكرز مزينة بشرائط (99 جنيه). رغم أن واحد من قمصان النوم له سوستة قابلة للتغيير، الغريب أن مافيش فى المحل شرابات تناسبه.

فى نفس القسم شوفنا أطقم غيارات عملية عالية الجودة بألوان أسود سادة، أبيض وبيج، منهم صديريات لازمة للتي شيرتات وصديريات من غير حمالات (169 جنيه)، ثونج thongs "غير مرئية" (69 جنيه)، جى سترينجز g-strings، بوكسرات وتوبّات على شكل الجسم. رغم أن مجموعة المقاسات الموجودة كانت معقولة، بس زى أغلب محلات الملابس الداخلية، بعض المقاسات صعب تلاقيها.

عندهم كمان ملابس بحر وصيفى بأحجام مناسبة، مع مايوهات بيكينى مبهجة وبفساتين بحر منفوشة، كيمونو (299 جنيه) وصنادل. عجبنا بيكينى بتصميم آزتيك مع رسومات بنفسجى وتطريز تركواز؛ سعر التوب كان 199 جنيه، أما البنطلون سعره 149 جنيه.

مجموعة الملابس الرياضية صحيح صغيرة بس كافية، منها صديريات رياضية باللون الأسود والوردى الفاتح، بنطلونات ليكرا (259- 299 جنيه)، مجموعة من التانك توب (199 جنيه) وبلوفرات خفيفة (349 جنيه). مع الاعتماد على الأسود والرمادى باعتبارها الألوان الأساسية للتوبات والبنطلونات، أغلب القطع فيها تقليمة مشرقة من اللون النيون.

لاقينا كمان مجموعات من الشرابات الملونة (69 جنيه)، شرابات طويلة مناسبة لأحذية الكعب العالى (49 جنيه) وعلبة فيها أطقم ملابس داخلية.

أويشو جايب لنا مجموعة راقية من ملابس البيت، الرياضة وكمان البحر لهوانم القاهرة، يكملهم ملابس داخلية عملية، عالية الجودة وذوقها تحفة بأسعار مناسبة، وبكده يكون مكان متكامل لتلبية احتياجات كل واحدة فى مصر.