المقال كان من المفترض أنه يكون عن مجموعة من الإكسسوارات المميزة، واللي تحت اسم "زنوبيا". وبغض النظر عن أننا حاولنا نوصل للمحل في المرة الأولى بس ما عرفناش لأن العنوان كان موقعه غلط على الخريطة في صفحتهم على الفيسبوك- لما وصلنا أكتشفنا أن المحل اسمه بإيدي هوم ستور – B2eedy Home Store، وأنه بـ يبيع كمان مجموعة مميزة من الإكسسوارات المنزلية الخشبية والمصنوعة يدويًا.

كان لازم ننبه أصحاب المكان أن مشكلة العنوان دي لازم تتحل، وضحوا أننا مش أول ناس تشتكي من الموضوع ده... فكر كام شخص ممكن يكون أتبع الخريطة وما وصلش فقرر أنه ما يروحش لهم ثاني. شخصيًا، لو ما كانش المرواح لهم ثاني من صميم شغلنا ما كناش حاولنا ثاني، وخصوصًا أنهم ما ردوش على التليفون في المرة الأولى علشان نستفسر عن العنوان. بس لازم نعترف أن المكان يستحق محاولتنا في الوصول إليه.

أول حاجة بدأنا فيها كانت منتجات "زنوبيا"، وهي إكسسوارت حريمي فكرتها قائمة على الحنين لكل ما هو عتيق وكلاسيكي، ولكن في شكل حداثي بسيط وفكاهي في نفس الوقت. زي مثلًا ميداليات مفاتيح عليها لوجو ماركة المصاصات الشهيرة "Chupa Chupas" واللي عمله الفنان السيريالي سلفادور دالي (30 جنيه)، ومجموعة من السلاسل الطويلة منها واحدة عليها "أنا أحب أمي" (45 جنيه). ده غير مجموعة من العلب المعدنية اللي عليها صور ممثلين كلاسيكيين زي أحمد رمزي مثلًا (40 جنيه). المعروضات كثيرة ومتنوعة لازم تتشاف بالعين لأننا ممكن نقعد نحكي عنها للصبح، الجميل كمان أنك ممكن تعمل عندهم إكسسوار بصورة معينة عجباك.

بقية المحل مليء بإكسسوارات المنزل، أول حاجة عجبتنا كان طقم فناجين قهوة من الزجاج الأبيض الشفاف المُطعم بالصدف بطريقة الأرابيسك (12 قطعة 850 جنيه)، كان فيه زيّه مجموعة من الكاسات (6 قطع 650 جنيه)، ولكن ما كانوش بجودة صنع الطقم الأول. بنفس تيمة الأرابيسك لقينا صواني خشبية قاعدتها مُطعمة بالصدف متوفرة في 3 أحجام: الصغير (180 جنيه)، الوسط (260 جنيه)، والكبير منها (350 جنيه). وعلشان تكمل الطقم، فيه مجموعة كبيرة من العلب الخشبية المُطعمة بالصدف أصغر حجم منها بحجم كف اليد (40 جنيه)، والوسط (135 جنيه) أما أكبر حجم (190 جنيه).

ثاني ركن استكشفناه كان ركن مليء بأطقم الفوط المصنوعة من القطن، الحقيقة أنهم ما أبهروناش لأنك ممكن تلاقي زيهم بالضبط معروضين في أي معرض من معارض شركة العامرية للنسيج بسعر أقل، المهم أن الطقم منهم 3 قطع بمقاسات مختلفة (210 جنيه).

الركن الثالث والأخير كان غالب عليه المنتجات الخشبية، واللي بـ تتنوع ما بين أطباق المكسرات متعددة الخانات بأشكال وأحجام مختلفة، منهم مثلًا واحد مربع الشكل ومكون من 5 أطباق قابلة للانفصال (225 جنيه)، ده غير الكوسترز Coasters للأكواب والأواني (80 جنيه)، وألواح التقطيع (85 جنيه). المنتجات كثيرة ومتوفرة بأشكال مختلفة صعب أننا نذكرها كلها هنا، إحنا حتى لاقينا كرسي Stool بدون ظهر من الخشب وقاعدتة من الشبك، صحيح حجمه صغير على سعره (500 جنيه) بس نعترف أن تصميمه عجبنا، آخر المعروضات المبتكرة اللي عجبتنا كانت مجموعة من الأباجورات المصنوعة من زجاجات قديمة الصغيرة (175 جنيه) والأكبر (200 جنيه).

زي ما قلنا، لازم تروح تستكشف المكان بنفسك، وخصوصًا لو نفسك تهادي شخص اشترى بيت جديد، أو لو حتى نفسك تشتري لبيتك قطعة مميزة من وحي الطبيعة... وعلى فكرة مش هـ تتوه علشان توصل زيّنا، لأننا معلمين موقع المحل صح على خريطتنا.