مع بداية فصل الشتاء ومواسم الأعياد، تبدأ تخفيضات الأسعار اللي بـ تغري المتسوقين جدًا، بالذات لما بـ تبقى على مشتريات تستاهل.

محل "أور –OR " لفت انتباهنا أنه عامل تخفيض بعد ما بـ تشتري مشتريات بألف جنيه يعطيك 200 جنيه هدية تشتري بها اللي أنت عاوزه، والحقيقة أن المجموعة اللي كان عارضها في قسم السيدات متميزة ومريحة.

أول حاجة لفتت انتباهنا بلوزة مشجرة بورد صغير خالص، رقيقة جدًا بـ 160 جنيه، وجاكيت خفيف مشجر بس مش باين لأن لونه أسود وفيه منه الأزرق بنفس السعر، كمان كان فيه تي شيرت سادة فيها مربعات خفيفة وفيه منها الأزرق والروز بـ 180 جنيه.

وبلوزة طويلة لحد الركبة فيها رسمة في النصف بورد مبهج متدرج ما بين الأصفر والأحمر، وعلى الجنب أسود يعني الرسمة كانت مربعة والأسود عامل زي حرف الـ U، وكانت بـ 300 جنيه.

أما أكثر حاجة أبهجتنا هي مجموعة السويت شيرت اللي كانت عنده لأنه كان بـ يتميز بأنه عنده كل أنواعها وأشكالها وأحجامها طويل أو قصير، وشدنا جدًا أن كان فيه سويت شيرت طويلة لحد الركبة برضه ولونها أحمر ومكتوب عليها كلمة بسيطة تحت الياقة بس وبـ 300 جنيه.

كان عنده مجموعة سويت شيرت متوفر منها اللون الأسود والرمادي والأزرق الغامق مكتوب عليها جملة: "I'm not a drama queen" أو "Don't talk to me on Sunday" وكانت بـ 330 جنيه. وسويت شيرت "it's finally winter" كان بـ 280 جنيه ولونه رمادي، وكان فيه واحدة سادة خالص لونها روز وفيها مربعات بسيطة ما تبانش إلا لما تدقق لأنها من نفس اللون بـ 330 جنيه برضه.

كمان كان عنده مجموعة جاكيتات متميزة منها واحد صوف كبير مفتوح وواسع لونه رمادي وفيه منه الأحمر وكان بـ 360 جنيه، والحقيقة أنه كان شكله مغري جدًا ويشعرك بالدفء، لكنه ما يناسبش كل الأجسام لأن اللبس الواسع الكبير في الشتاء بـ يظهرك بمظهر أكبر بكثير من الحقيقة.

ولو بـ تدوري على حاجة تنفع لمناسبة بعد الظهر كان عنده بلوزة أسود دانتيل فيها رسومات بسيطة بين المربعات والورود تنفع تتلبس تحت جاكيت وكان فيه منها ألوان مختلفة غير الأسود بـ 200 جنيه.

كمان كان فيه جاكيتات فورمال عادية وطويلة بألوان مختلفة وأقمشة مختلفة، ما قدرناش نمشي قبل ما نبص على القسم الرجالي اللي كان فيه مجموعة سويت شيرت متعددة ومتميزة وبنطلونات رياضية مريحة وجاكيتات رياضية كمان.

محل "أور" يتميز أنه فيه كل حاجة، تقدر فعلًا تشتري بالألف جنيه حاجات مفيدة ومتنوعة. وهـ ينزل الأسبوع الجاي حاجات ثانية جديدة للي حابب يروح يشوفها.