بالرغم من أن محلات بيع البيجامات والملابس المنزلية الحريمي كثيرة ومنتشرة في القاهرة، إلا أن معظمها من الماركات العالمية المستوردة، واللي عادة بـ تبقى أسعارها غالية، ده غير أن معظم خامات منتجاتها ما بـ تبقاش مناسبة لجو مصر، من الأماكن القليلة اللي بـ تقدم منتجات من نفس النوع مصنوعة في مصر بخامات مناسبة هو إيف – Eve، واللي فتح فرع جديد في الزمالك.

المحل بـ يحاول محاكاة محلات الماركات العالمية في ديكوراته، المدخل الأسود مع الباب الإلكتروني عاملين شغل جامد الصراحة، بس في وقت زيارتنا كانت المعروضات الموجودة في الفاترينة غير مبهرة بالمرة بعكس أوقات كثيرة كنا بـ نعدي من بره ونقول أن ممكن يبقى موجود في المحل حاجة كويسة.

المحل مقسم لدورين؛ الدور الأول فيه أربعة تصميمات رئيسية مقسمة على أربعة أجزاء، كل تصميم معمول منه روب، بيجاما من قطعتين وقميص نوم وشبشب، بما أننا في فترة الشتاء نسبيًا، فالأقمشة المستخدمة كانت معظمها قطنية ثقيلة، التصميمات كانت متنوعة ما بين شبابية –زي الرسومات الكرتونية- والمناسبة لسن أكبر زي الأقمشة المنقوشة بالورود أو مطبوعة بنقوش جلود الحيوانات (زي الحمار الوحشي).

من المنقوشات الشبابية، لاقينا مجموعة Hello Kitty، وألوان التصميم من الأسود والأبيض والروز. البيجاما مكونة من قطعتين (237 جنيه) لونها أبيض، وعلى السويت شيرت صورة الشخصية الشهيرة من الأمام، أما الظهر فكلمةHello kitty مكتوبة في المنتصف والبنطلون أسود والكلمة بالأبيض مع صورة الشخصية.

أما قميص النوم فهو بنفس تصميم البنطلون في البيجاما السابقة مع سفرة بيضاء على الصدر مقفولة بأزرار على شكل لآلئ باللون الروز (257 جنيه) أما الشبشب من نفس الشكل (60 جنيه)، والروب (206 جنيه).

إيف كمان بـ يقدم مجموعة كبيرة من القطع المنفردة في الدور الثاني، منها مجموعة بنطلونات Leggings وعادية (120 جنيه) منها السادة والمنقوش. وكمان فيه مجموعة محدودة من السويت شيرت منها واحدة بيضاء عليها كلمة مكتوبة بالترتر (150 جنيه)، بعكس توقعاتنا ما لاقيناش إيف عارض ملابس داخلية نهائيًا، واللي في اعتقادنا ممكن تكون صفقة مربحة بالنسبة له، لأن دي الحاجة الوحيدة اللي ممكن نسبة كبيرة من الناس تشتريها لخامتها أكثر من شكل التصميم المطبوع عليها.

بالرغم من أن الخامة القطن المستخدمة في المعروضات ممتازة والأسعار نسبيًا رخيصة بالنسبة لأماكن ثانية كثيرة، إلا أن التصميمات للأسف مش بجودة تصميمات الماركات العالمية.