أعتقد أن رأي الناس في عدد مولات القاهرة المتزايدة يوم بعد يوم بـ يختلف، والسبب أن المحلات والكافيهات بـ يسيطروا عليهم، لكن الأكيد من الصعب أنك تلاقي مكتبة منظمة وسط المولات الزحمة، ومن هنا كانت مفاجئة هائلة أننا نلاقي أجدد فروع دار الشروق في المول المتوسِّع بـ شكل مستمر كايرو فيستيفال سيتي. مع شعارهم الشهير باللون الأخضر الغامق، سهل تلاقي مكان الدار. المكان إضائته قوية بأرفف مرتبة كويس بـ تسهّل الفرجة على الكتب المعروضة.

على اليمين، شوفنا عرض "أكثر الكتب مبيعًا" وفيه عناوين كتب شبابية معروفة منها If I Stay بـ (88 جنيه)، مع كتب من الكلاسيكيات المحبوبة زي Animal Farm بـ (80 جنيه) وكمان كتب تنمية بشرية منها كتب شهيرة زي الرجال من المريخ، النساء من الزهرة Men Are from Mars, Women Are from Venus بـ (105 جنيه). جنبهم على طول معروض أكثر الكتب العربية مبيعًا بأعمال حديثة زي يوتوبيا (25 جنيه) مع أعمال نجيب محفوظ الرائعة منوّرة العرض.

كل أرفف العرض مترتبة بوضوح وكل قسم فيهم بـ يضم نوع معين من الكتب ومكتوب عليه التصنيف: أدب، أدب مترجم، سياسة، تاريخ، أطفال، شباب، كتابات إسلامية، مصريات، تجارة وتنمية بشرية كانت أبرز الأقسام هناك، وكمان - وقت زيارتنا - قسم "أحدث الإصدارات" كان بـ يقدم عدد من الإصدارات الصحفية الجديدة، منها أجدد كتب أحمد العسيلي "نص كتاب" بسعر 28 جنيه.

جنب الكاشير على طول معروض 'Thinking Gift' ملفتة للانتباه، وتنفع كهدية مبتكرة لمحبي الكتب. مفكرات وستيكي نوتس على شكل دوناتس، ساندويتشات وقواعد تواليت (48 جنيه)، حامل كتب قوي (234 جنيه)، أباجورات قراءة (130 جنيه) وعلامات كتب معدنية بأشكال قطط وكلاب (60 جنيه) كانت من ضمن الحاجات اللي لفتت انتباهنا.

 الموظفين سابونا نتفرج براحتنا من غير مقاطعة، لكن أول ما كنا بـ نستفسر عن سعر أو وجود حاجة معينة، بـ يجاوبوا بكل تعاون.

تلخيص الحكاية، أحدث فروع دار الشروق يعتبر إضافة ممتازة لمشهد التسوق في القاهرة الجديدة، واللي بـ يغلب عليه ماركات الملابس العالمية والمطاعم الكبيرة. مساحة المحل الصغيرة وتنظيم المعروضات الهائل قدر يقدم تجربة تسوق سريعة ومريحة من غير تضييع ساعات وسط الأرفف. طبعًا مش معنى كلامي أنك مش ممكن تقعد بالساعات هناك تائه وسط الكتب ورائحتها الأخاذة، ده لو كان لك في النوع ده من التسوق طبعًا.